Management

Datamanagement
change ahead

Zo creëer je een cultuur gericht op digitale transformatie

Modernisering is geen eenvoudige opgave.

© CC0 - Pixabay geralt
4 mei 2021

Hoewel een digitale transformatie voor veel organisaties al een prioriteit was, hebben de meeste organisaties (77%) hun inspanningen voor digitale transformatie opgeschroefd vanwege de COVID-19-crisis.

Dit blijkt uit een recent onderzoek van Fortune en Deloitte. Modernisering is geen eenvoudige opgave want het betekent namelijk veranderingen doorvoeren binnen de gehele organisatie.

Om deze veranderingen door te voeren speelt het management een belangrijke rol. Laatst was ik bij een ronde tafel om te bespreken hoe zij al deze inspanningen in goede banen kunnen leiden en barrières weg kunnen nemen. In dit artikel bespreek ik een aantal uitkomsten.

Creëer een cultuur van communicatie

Om digitale transformatie versneld door te voeren is het belangrijk dat er een cultuur van communicatie heerst binnen de organisatie. Open communicatie is hierbij erg belangrijk. Het moet voor medewerkers niet alleen mogelijk zijn om over hun problemen te praten, maar ook om met oplossingen te komen. Leiders kunnen hier het voortouw in nemen door medewerkers aan te moedigen om open over problemen te praten. Als dit niet gebeurt, kunnen problemen binnen de organisatie niet worden opgelost. Daarnaast is het belangrijk dat leiders ook het middenmanagement bij de veranderingen betrekken. Verandering creëer je immers niet alleen. Het middenmanagement hoort vaak andere geluiden dan de C-suite. Bovendien kunnen zij ook eenvoudiger andere lagen binnen de organisatie enthousiasmeren omdat zij hier direct contact mee hebben.

Zorg voor de juiste stakeholders

Organisaties die snel verandering willen doorvoeren zullen daarom de juiste stakeholders moeten selecteren die enthousiast zijn over de veranderingen. Zorg ervoor dat je bij het team van stakeholders een goede mix hebt van technische medewerkers en medewerkers van verschillende afdelingen zoals sales of HR. Op deze manier is het eenvoudiger om iedere afdeling te bereiken en kun je profiteren van feedback uit verschillende vakgebieden. Een commercieel medewerker zal bijvoorbeeld anders kijken naar het resultaat dan een technisch persoon. Zet daarnaast regelmatig meetings op binnen deze groep van stakeholders. Niet alleen omdat er vaak verschillende meningen zijn over digitale transformatie, maar ook om de stakeholders meer te betrekken bij beslissingen. Op deze manier zullen zij een groter verantwoordelijkheidsgevoel krijgen en hun taak serieuzer nemen.

Maak de strategische visie tastbaar

Daarnaast is het belangrijk om de strategische visie achter de digitale transformatie betekenisvol en tastbaar te maken. Het moet voor iedereen duidelijk zijn wat er kan worden bereikt met de strategie. Zorg er voor dat de visie gekoppeld is aan iets wat medewerkers motiveert. Denk hierbij aan een strategie om bijvoorbeeld eenvoudiger klanten te vinden of dingen beter te maken. Op deze manier zullen medewerkers enthousiast worden en zich meer inzetten voor de veranderingen. Als medewerkers daadwerkelijk zien dat een verandering succes brengt, zal deze eerder de waarde van de modernisering inzien. Vraag daarom continu wat ze van de resultaten vinden en hoe deze zijn te optimaliseren.
Dit zijn slechts enkele aspecten waar leiders op kunnen letten om digitale transformatie te versnellen binnen hun organisatie. Hoewel digitale transformatie veranderingen met zich meebrengt voor de gehele organisatie, komt het accent voor leiders vooral te liggen op het uitdragen van de strategie en het faciliteren van teams. Hierdoor zijn ze een cruciaal onderdeel voor een succesvolle transitie.

Reactie toevoegen