Innovatie & Strategie

Cloud
deur

Welkom in Hotel Cloudifornia

Iedereen kan inchecken, maar vertrekken is... uitdagend.

© Shutterstock
10 november 2021

Oh nee, niet de Eagles, verzucht een iconisch filmkarakter bij het aanhoren van hét rockclichénummer (op positie 3 in de top 2000 aller tijden). Wie had gedacht dat de tekst van dit nummer uit 1977 deels van toepassing is op cloud in 2021?

Ik wil niet pochend de visionair uithangen, maar ik heb begin 2009 wel verbijstering gewekt bij collega’s en lezers met een artikel getiteld 'Vijf redenen om de cloud te mijden'. Één van de vijf schaduwrandjes die ik ontwaarde bij cloud was de afhankelijkheid van derde partij. Data buiten de deur was een andere, net als de verticale vendor lock-in.

De heersende gedachte was toen dat de cloud goed, beter, best is. Immers, een cloudaanbieder kan het door schaalgrootte, slagkracht en mankracht vele malen beter doen dan iedere afzonderlijke IT gebruikende organisatie voor alleen zichzelf. Hoewel die aanname correct is gebleken, valt er best wat af te dingen op de grote belofte van cloud. Namelijk dat daarmee vendor lock-in iets van het verleden wordt.

In theorie valt de ene cloudaanbieder zeker uit te wisselen voor de andere, mede door standaardisatie en gebruik van open source. Alleen is het in de praktijk allemaal niet zo makkelijk. Misschien is het technisch wel mogelijk, maar is het de moeite wel waard? Wat krijg je ervoor terug? Veel werk en tijd voor wat je functioneel al had, maar dan elders? Bovendien kan het technisch lastiger zijn als je specifieke functionaliteit hebt omarmd, voor efficiency. Daarmee krijg je alleen wel wat lock-in.

Een andere vraag is of een cloud-exit, naar bijvoorbeeld een concurrerende aanbieder, de overstapkosten wel waard is. Want de cloud ingaan, vereist een investering, maar eruit gaan óók. En dan ben je nog niet eens ingecheckt bij een andere aanbieder. De totale kosten van een migratie-operatie worden opgehoogd door de startkosten. Je moet betalen voor het exporteren van je eigen data.

De deur met het bordje ‘ingang’ staat uitnodigend open bij het Hotel Cloudifornia, maar de deur met ‘uitgang’ heeft een financieel slot. Niet voor niets dat een cloud-Calimero als Cloudflare in een alliantie zit die lokt met ‘zero egress costs’. Maar net zoals met traditionele vendor lock-in is het een kwestie van kiezen. Wil je gemak, efficiency, kostenvoordeel en neem je gebonden zijn voor lief? Of wil je vrijheid, overstapopties en ben je bereid de kosten daarvoor te dragen? The Eagles zongen het al: we zijn allemaal gevangenen hier, door eigen toedoen.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (novembernummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen