Overslaan en naar de inhoud gaan

Weerstand

Iedere consultant weet waar ik het over heb, want elke consultant heeft dit al eens een keer meegemaakt: weerstand. Het is echter belangrijk om je te realiseren dat die weerstand ergens anders vandaan komt dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Meestal heeft het namelijk helemaal niks met je verhaal te maken.
stormvloedkering
© CC BY-SA 2.0 - Flickr
CC BY-SA 2.0 - Flickr

Bij managers wordt weerstand vaak veroorzaakt door een gebrek aan kennis en inzicht. Omdat ze het niet snappen, beschouwen ze het als een bedreiging voor hun positie. Stel je voor, je blijft achter met een bedrijf dat grotendeels gestuurd wordt vanuit processen die je niet begrijpt. Daarbovenop moet je ook nog eens je invloed delen met allerlei spelers op sleutelposities, die voor een belangrijk deel de spelregels gaan bepalen en tijdens het wekelijkse managementoverleg onnodig moeilijke taal beginnen uit te slaan. En dat terwijl het jouw toko is.

Als er nu iets misgaat, kun je gewoon zeggen “doe dat” en dan het wordt gedaan. Probleem opgelost. Die goeie ouwe tijd. Waarom hebben we die vent eigenlijk ooit ingehuurd? Stom advies. Laten we maar een ander naar de zaak laten kijken, want dit is niks.

Bij managers wordt weerstand vaak veroorzaakt door een gebrek aan kennis en inzicht

Zo gaat ’t vaak. Maar het gebeurt maar zelden dat een manager dat durft uit te spreken.

Het gevolg is dat je als consultant in een duivels dilemma terechtkomt. Als je in de kritiek meegaat, heb je ogenschijnlijk misschien wel een tevreden klant, maar geholpen is hij eigenlijk niet. Want alles blijft bij het oude. Maar als je ertegenin gaat, hoe diplomatiek en feitelijk je je verhaal ook brengt, loop je een forse kans dat je binnen de kortste keren buiten de deur wordt gezet. Dag mooi tarief.

Tja, het mag misschien wel een heilloze klus zijn, maar het houdt je wel van de straat. En als de klant het een doorslaand succes vindt, dan kun je er op je cv altijd wel weer een draai aan geven. Geen haan die ernaar kraait.

Hoewel ... Elke morgen dat gezicht in de spiegel zien? Ik dacht het niet. Ik heb zo m’n principes. Zucht. Dat wordt weer een gezellige dag vandaag.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in