Management

Outsourcing
Wederzijdse afhankelijkheid

Wederzijdse afhankelijkheid

Organisaties worden steeds afhankelijker van hun IT-leverancier, zeker als het om publieke clouddiensten gaat.

© CC0 - Pixabay TeroVesalainen
17 oktober 2017

Nog geen week nadat ons vorige magazine verscheen met daarin een groot interview met de ANWB over hoe de organisatie transformeert naar een IT-bedrijf, schreven we online opnieuw over de ANWB. Dit keer omdat de organisatie te maken heeft met een datalek.

Logfiles zijn bij een migratie van onderdelen van de website niet gewist en afgeschermd. Daarom werden deze files twee weken lang door zoekmachines geïndexeerd. Een fout die niet is gemaakt door de IT-afdeling van de ANWB, maar door de externe websitebouwer. Een woordvoerder laat ons weten stevige gesprekken met de bouwer te gaan voeren, maar niet meteen afscheid te nemen.

Ook in het nieuws afgelopen maand: het vliegverkeer ligt even plat door een storing in het Passenger Service System van de Spaanse IT-dienstverlener Amadeus IT. Een probleem met een netwerkswitch is de oorzaak. 124 maatschappijen gebruiken het systeem, ook KLM. Meer dan twintig vluchten van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij lopen vertraging op. Over het verhalen van schade wordt niets gezegd.

Afhankelijk

Deze voorbeelden tonen aan hoe afhankelijk organisaties zijn van hun externe IT-leverancier. En dat problemen bij die leverancier grote invloed kunnen hebben op de bedrijfsvoering van een organisatie, met imagoschade of financiële schade tot gevolg. Die afhankelijkheid wordt alleen maar groter doordat steeds meer bedrijven kiezen voor publieke clouddiensten, vooral als het gaat om toegang te houden tot de data als het contract eindigt en om het terugkrijgen van documentatie van inrichtingskeuzes, aldus Durk Boersma en Walter van Holst. Vendor lock-in is niet nieuw in de IT, maar volgens Boersma en Van Holst is de pijn die dit veroorzaakt meer acuut bij clouddiensten.

Eenzelfde soort afhankelijkheid is er ook bij software. Omdat er geen afspraken worden gemaakt over de kwaliteit, is niet duidelijk wie aansprakelijk is wanneer door een softwarefout bedrijfsschade ontstaat. Discussies achteraf – als het kwaad al is geschied – worden uitgevochten met ‘dan had je het maar beter moeten specificeren’, merken experts.

Op het moment dat je ervoor kiest om externe kennis in te kopen, ontkom je bijna niet aan wederzijdse afhankelijkheid. En er zal ook een begin van een vertrouwensrelatie moeten zijn om tot afspraken te komen. Maar máák die afspraken in elk geval, want in de praktijk blijken ze nodig te zijn.

 

Reactie toevoegen