Management

Cloud
cloud

Vergeet deze 6 stappen niet om beheer clouddiensten goed te regelen

Zorgvuldige planning, voorbereiding en verandermanagement is cruciaal.

© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com John Jones
21 juni 2021

Het afgelopen decennium is cloud computing het nieuwe normaal geworden voor vrijwel iedere organisatie. Veel IT-beslissers hebben de neiging zich tijdens deze transformatie te richten op clouddiensten, -tools en -functies die kunnen helpen de kernbedrijfssystemen te moderniseren en inefficiënte processen te elimineren. Maar wie maximaal wil profiteren van cloudgebaseerde resources en een digitale transformatie, moet er eerst voor zorgen dat hun organisatie 'cloud-ready' is.

Onderstaande zes stappen helpen hierbij:

Stap 1: Beoordeel de ITSM-omgeving

Elke nieuwe clouddienst die een organisatie in gebruik neemt, moet actief worden beheerd. Zonder inzicht in het huidige IT-servicemanagement (ITSM)-beleid kun je snel de controle verliezen over workloads in de cloud. Dit leidt tot ondermaatse service en ongeplande downtime.

Breng daarom de status van het ITSM-beleid in kaart voordat je nieuwe cloudgebaseerde diensten en platforms in een legacy-omgeving integreert. Lokaliseer inefficiënte processen, identificeer de gebieden waar meer inzicht nodig is en anticipeer op compliance-kwesties die kunnen voortvloeien uit cloudmigraties.

Stap 2: Breng de service-architectuur en bedrijfsprocessen in kaart

Het lukraak verplaatsen van gegevens naar de cloud kan ervoor zorgen dat gebruikers en applicaties geen toegang meer hebben tot bedrijfskritische informatie. Om integratieproblemen een stap voor te blijven, is het aan te raden om een volledige inventarisatie te maken van kritische gegevens en applicaties voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Zo voorkom je dat applicaties die al naar de cloud zijn verplaatst, opeens niet meer werken en teruggenomen moeten worden naar on-premise. Om ze vervolgens later, als alles wél op orde is, wederom naar de cloud te moeten verplaatsen.

Stap 3: Kies voor clouddiensten die specifieke bedrijfsbehoeften oplossen

Als organisatie wil je geen onnodige uitgaven doen voor diensten of functies die je niet actief gaat gebruiken. Tegelijkertijd wil je ook niet te weinig investeren in technologieën die als basis dienen voor een bredere cloudtransformatie. Volgens onderzoek van Flexera gaat grofweg 35 procent van de clouduitgaven verloren door slecht op elkaar afgestemde applicaties, te hoge uitgaven en een gebrekkige planning van het servicebeheer. Zorg daarom voor de juiste balans tussen verschillende cloudleveranciers. In plaats van prioriteit te geven aan specifieke cloudoplossingen, kun je als bedrijf beter cloudservicepartners selecteren die helpen om specifieke uitdagingen op te lossen en zo de kern van de IT-systemen toekomstbestendig maken.

Stap 4: Geef prioriteit aan naadloze cloudintegratie

De sleutel tot een succesvolle overstap naar de cloud is de integratie tussen verschillende tools, applicaties, bedrijfsprocessen en gegevensopslagplaatsen - niet de IT-diensten zelf. Dit is met name van belang voor organisaties die afhankelijk zijn van verschillende cloudleveranciers. Gartner merkte op dat een multi-cloudstrategie kan helpen om vendor lock-in te verminderen, maar dat het ook kan leiden tot problemen in het migratieproces. Transparantie tijdens elke fase van het integratieproces is belangrijk om er zeker van te zijn dat nieuwe clouddiensten passen in jouw omgevingen en ITSM-processen.

Stap 5: Maak ruimte voor machine learning en AI

Nu steeds meer organisaties handmatige processen willen vervangen, is automatisering een speerpunt in de markt voor clouddiensten. Geavanceerde afwijkingsdetectie en AIOps stellen organisaties in staat om op noodsituaties te reageren vóórdat ze zich voordoen. Overweeg daarom hoe AI, machine learning en controles op afwijkingen de beheermogelijkheden voor jouw organisatie verbeteren en zo prestatie- of beveiligingsproblemen minimaliseren.  

Stap 6: Ontwikkel een geautomatiseerde levenscyclus voor servicebeheer

Ook wanneer cloudgebaseerde diensten succesvol zijn geïntegreerd, moeten resources en workloads actief worden beheerd. Dit kan gedaan worden door een externe leverancier, maar beter is het om zelf een raamwerk te creëren dat IT-services identificeert, definieert, beheert en automatiseert. Het ontwikkelen van een gepersonaliseerde digitale beheerlevenscyclus kan helpen om verborgen inefficiënte processen op te sporen die van invloed zijn op de gebruikerservaring.

Conclusie

Een transformatie naar de cloud is complex en vraagt om zorgvuldige planning, voorbereiding en verandermanagement. Vaak is het servicebeheer hierbij een ondergeschoven kindje. Kortom, maak een succesverhaal van je cloudmigratie door ervoor te zorgen dat je servicemanagementprocessen klaar zijn voor de cloud. Zo profiteer je maximaal van de overstap naar een (hybride) cloudomgeving.

Reactie toevoegen