Beheer

Privacy
Verbod op TikTok lost privacyproblemen niet op

Verbod op TikTok lost privacyproblemen niet op

Natuurlijk kunnen we discussiëren over de afkomst van apps, maar zo gaan we voorbij aan het echte probleem.

© CC0 - Pixabay.com Matthew Henry
31 juli 2020

Apps en privacy vormen een thema waar we keer op keer op terugkomen. Alleen al in het afgelopen jaar zagen we krantenkoppen van een Russische face morphing app die ook je metadata verzamelt en over WhatsApp dat werd gehackt om diefstal van een high profile doelwit mogelijk te maken. Momenteel is TikTok het gespreksonderwerp van de dag.

Alle bovenstaande gevallen hebben iets gemeen: ze zijn het topje van de ijsberg die we alleen aanspreken als andere bijzonderheden onze aandacht trekken. Journalisten zouden FaceApp waarschijnlijk niet zo uitvoerig hebben besproken als het niet in handen was van een Russisch bedrijf. WhatsApp's falen om kritieke kwetsbaarheden aan te pakken zou de krantenkoppen niet hebben gehaald als Jeff Bezos niet was gehackt, en Track&Trace-apps zouden niet zo controversieel zijn als overheidsinstellingen ze niet met zo'n grote urgentie benadrukten als gevolg van de coronapandemie. Daarnaast kun je je afvragen of we het zelfs over TikTok zouden hebben als dit niet Chinees was.

Echte probleem

Hoewel deze factoren legitieme zorgen vormen, gaat onze aandacht voor deze zaken gemakkelijk voorbij aan het echte probleem. We geven onze gegevens steeds sneller over zonder dat we de mogelijke gevolgen ervan begrijpen. Het verbieden van apps op basis van alleen hun land van herkomst lost dit probleem niet op; het is slechts een verklaring die onze zorgen over privacy niet wegneemt.

Als je een dartpijl zou gooien op de lijst van apps in de meest recente app stores zou je er gegarandeerd eentje raken geteisterd door een privacyprobleem. Hoewel wetgeving een geweldig hulpmiddel kan zijn om processen te versnellen kan dit niet de enige oplossing zijn.

Uiteindelijk moeten we een technologische en sociologische oplossing vinden, waarbij we rekening houden met het volgende:

  • We moeten ons meer bewust zijn van onze privacy - Waarom heeft deze app je gegevens nodig? Wat doen ze ermee? Welke controle heb je erover? Is er een manier waarop je de gegevens die ze in hun bezit hebben kunt wissen? Wat gebeurt er met je gegevens als een ander bedrijf de app koopt of als deze failliet gaat?
    Als je het antwoord op een van de bovenstaande vragen niet weet of je bedenkingen hebt, moet je de app verwijderen of niet installeren. Het is het risico gewoon niet waard.
  • We moeten minimalistisch zijn - Bedrijven moeten technologie bouwen die alleen de benodigde gegevens gebruikt en deze waar mogelijk anonimiseren. Ze moeten goede data beheerders zijn en zich onthouden van het bewaren van gegevens die niet nodig zijn maar willen "voor het geval dat."
  • We moeten wettelijke en economische controles creëren en afdwingen - Bedrijven die misbruik maken van het vertrouwen van de consument, horen daarvoor betalen. Dit moet zorgvuldig gebeuren, zodat we innovatie niet belemmeren, maar het is wel een verplicht onderdeel voor een effectieve strategie.

Tot slot moeten we ons richten op de olifant in de kamer, niet alleen op de meest schokkende attributen van privacy kwesties die aandacht trekken. Dataprivacy voor iedereen, altijd, is het doel waar we naar moeten streven.  

 

Reactie toevoegen
2
Reacties
Peter van Oosten 03 augustus 2020 14:15

Goed om naar echte oplossingen te zoeken! We moeten dan ook rekening houden met het volgende: nu betalen we voor de diensten met onze data en privacy. De echte klanten van de apps zijn immers de adverteerders. De app-bedrijven hebben dus geen enkel belang bij het anonimiseren of alleen "de benodigde gegevens" te gebruiken want dan werkt het business model niet meer.
Persoonlijk zou ik liever met geld betalen en mijn privacy behouden. Maar hoe voorkom je dan dat bedrijven een dubbel business model hanteren (zoals bv Apple): geld vragen en je privacy data gebruiken?

Peter Mul 03 augustus 2020 13:19

De download store zou verantwoordelijk gemaakt kunnen worden door voor elke app die de privacy toets niet positief doorstaat een bedrag van 10 x de aankoopprijs met een minimum van €10 direct te betalen aan iedere melder van deze toets.

Het is dan aan de download store eigenaar om snel te reageren en de betwiste app snel te verwijderen.

Verkopers of leveranciers zijn nu ook al eerstelijns verantwoordelijk voor klachten en gebreken aan de door hen verkochte of geleverde goederen.

Hun daarmee geleden schade zullen zij zelf, via hun eigen voorwaarden, moeten verhalen op de producent of importeur.