Beheer

Datamanagement
Verdwijnen

Stilstaan is verdwijnen

Verder en sneller digitaliseren is een must

© CC0 Public Domain,  ActionPlanet
15 augustus 2018

Het feit dat een onderneming al 20 of 30 jaar actief is in een bepaalde sector betekent niet per se dat zij een technologische voorsprong heeft op nieuwe concurrenten.

De bestaande concurrenten kent zij en die zijn gemakkelijk in te schatten: zij opereren op IT-vlak waarschijnlijk hetzelfde. Maar de concurrenten van morgen, die je nu niet kent, zijn de grootste uitdaging. Sector na sector (retail, banking, media, et cetera) wordt op z’n kop gezet door nieuwe bedrijven die de mogelijkheden van IT-technologie veel beter beheersen en die op een innovatieve manier aanwenden.

De logge IT-systemen, die de afgelopen 20 jaar zijn opgebouwd, zijn waarschijnlijk eerder een nadeel dan een voordeel. Digitale wendbaarheid en snel kunnen itereren zijn zeer belangrijk geworden. Zijn ondernemingen klaar om te concurreren met de echte IT-bedrijven?

IT is nog steeds een relatief jonge engineeringdiscipline, maar het wordt steeds duidelijker dat de mogelijkheden van deze moderne technologie eerder een exponentieel dan een lineair effect hebben. Een voorbeeld: met machine learning en big data is het vaak mogelijk 80 tot 90 procent van de gewone taken en dossiers automatisch af te handelen. Voor bedrijven die deze mogelijkheden goed inschatten biedt dit disruptieve mogelijkheden met betrekking tot snelheid, correctheid en klanttevredenheid.

Must

Stilstaan is dus geen optie: verder en sneller digitaliseren is een must. Maar het mag ook geen technologie voor de technologie zijn. Een goede samenwerking tussen business en IT is noodzakelijk. Hoe kijken ondernemingen naar IT en technologie? Ziet de business IT echt als een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie om de langetermijndoelstellingen te halen? Of eerder als het ‘probleem’ van de IT-afdeling? Als CIO is het daarom belangrijk de IT-afdeling te positioneren als partner en dienstverlener voor de digitale ambities van de onderneming. Alsook de business blijvend te kunnen inspireren met de mogelijkheden van nieuwe technologie.

Digitale transformatie
Digitale transformatie

De rol van digitale transformatie als strategisch voordeel wordt steeds belangrijker. Dezelfde groei van digitalisering aanhouden, zoals die tot voor kort was, zal een onderneming op termijn met een enorme achterstand opzadelen. Zowel ten opzichte van concurrenten die wel de stap zetten naar verdere en snellere digitalisering, als ten opzichte van nieuwe concurrenten (zowel de webgiants als de nieuwe start-ups).

Reactie toevoegen
2
Reacties
Dick van Elk 18 januari 2019 12:48

Welke samenleving willen we? Willen we hijgend de hypes volgen? Willen we alles wat doen uiteindelijk via verdienmodellen omzetten geld? Willen we slaaf zijn van de (informatie)technologie of de technologie als instrumenteel zien om ons samen en individueel leven vorm te geven? Dat lijken mij de vragen die juist in het kader van ICT beantwoord zouden moeten worden...misschien door een nog onbekende nieuwe start up: de samenleving?

Ton van den Hoogen 15 augustus 2018 13:02

Ik moet eerlijk zeggen dat ik langzamerhand wel een beetje kriegelig wordt van dit soort artikelen. En niet alleen omdat steeds dezelfde zaken op bijna dezelfde wijze worden verwoord.

Ten eerste is er een sterk onderscheid te maken tussen digitalisering (het in digitale vorm gieten van iets) en automatisering (het vervangen van menselijk handelen door machines). Digitalisering op zichzelf geeft in de praktijk nauwelijks tot geen winst. Automatisering wel. Door die twee totaal verschillende termen op een hoop te gooien krijg je al geen goede focus.

Verder komen altijd Facebook, Google, AirBvB etc. voorbij. Natuurlijk zijn dat grote successen. Maar hoeveel werkgelegenheid brengen al die bedrijven samen in de wereld voort? Dat stelt helemaal, maar dan ook helemaal niets voor. En ze zijn ook alleen heel sterk op een heel specifiek segment; digitale producten en diensten. Stel dat Google zou willen concurreren met Nederlandse banketbakkers. Dus Google gaat lekkere taarten maken en bezorgen. Dan wordt het een heel ander verhaal. Of Google gaat fietsbanden plakken. Of Google gaat huizen metselen. Of aardappelen verbouwen. Met andere woorden, in de fysieke wereld, de wereld waarin wij leven en die van het allergrootste belang is, hebben die bedrijven helemaal geen rol. Ja, natuurlijk kun je iets digitaals toevoegen aan fysieke producten, of je kunt iets doen aan marketing of het afhandelen van de betaling. Spannend. Maar de kern, het fysieke product zelf? Ik zie het niet. En laten we dat niet vergeten.