Beheer

Cloud
cloud lock-in

Oracle’s clouddatabase: nieuwe wolf in schaapskleren?

De Autonomous ‘self driving’ Database Cloud in een breder perspectief.

© CC BY 2.0 - Flickr.com Edmund Garman
4 december 2018

Gaat Oracle zijn agressieve strategie opnieuw hanteren met dit cloudproduct? Dat was de vraag die bij mij opkwam toen Oracle afgelopen augustus zijn Autonomous Database Cloud aangekondigde. Volgens het bedrijf voorkomt dit product niet alleen complexiteit en menselijke fouten, maar vergroot het ook de betrouwbaarheid en beveiliging - en dat allemaal tegen gegarandeerd lagere kosten dan Oracle-producten die draaien bij Amazon of Azure. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn – zeker als je de aankondiging in een breder perspectief plaatst.

Om te beginnen wat meer achtergrond over het Oracle-product in kwestie: de Autonomous, Database – naar eigen zeggen ‘s werelds eerste. Deze nieuwe versie (18c) heeft drie eigenschappen. Hij is allereerst ‘self driving’, wat betekent dat de gebruiker zelf het benodigde serviceniveau en de performance kan bepalen, bijvoorbeeld om piekbelasting op te vangen. Hij is ook ‘self repairing’, wat neerkomt op een gegarandeerde 99,995% uptime. En daarnaast is hij ‘self securing’, wat wil zeggen dat de gebruiker geen omkijken heeft naar privacy of security.

Wat Oracle hiermee eigenlijk wil zeggen is dat het voortaan ook een clouddatabase aanbiedt, vanuit zijn eigen datacenters, net als Amazon en Azure, met alle voordelen van dien. Het grote verschil met Amazon en Azure is dat Oracle belooft dat de Autonomous Database veel goedkoper zal zijn - wel "vijf tot dertien keer goedkoper dan Amazon", aldus Oracle-medeoprichter Larry Ellison.

Bekende aanpak

Nou is het vergelijken van de kosten van clouddiensten sowieso arbitrair. Die zijn van vele variabelen afhankelijk: vergelijkingen op dit punt zijn niet te generaliseren naar aanbieders-niveau. Maar als Oracle de prijs van zijn product gebruikt als verkoopargument, krijgen veel gebruikers een déjà vu. Zo’n strategie hebben we namelijk eerder gezien bij het bedrijf.

Toen Oracle zo’n dertig jaar geleden begon, was de strategie ook gericht op het zo snel mogelijk verwerven van een zo groot mogelijk marktaandeel, het liefst met de grootste bedrijven en gevestigde namen als klant. Binnenhalen was het primaire doel, geld verdienen kwam later. Zo lang Oracle de namen van de nieuwe klant maar kon gebruiken voor marketingdoeleinden. Toen het marktaandeel na verloop van tijd groot genoeg was, veranderde de strategie. Oracle werd strenger in het naleven van de contracten en met agressieve audits en prijsverhogingen verpakt als opties en add-ons ging de zweep over de klantenbase.

Scepsis bij klanten en medewerkers

Dit salesgedrag van Oracle stuit veel eindgebruikers tegen de borst, en inmiddels hebben ze een slechte relatie met het bedrijf. Ze zien de nieuwe versie als het volgende trucje en zijn begrijpelijk sceptisch over het product, dat alle eigenschappen van een nieuwe lock-in situatie lijkt te hebben. Die scepsis wordt ondersteund door het feit dat veel Oracle-medewerkers weglopen en bij de concurrent aan de slag gaan.

Ook het recente gerommel aan de top van het bedrijf draagt bij aan het beeld. Recent is Thomas Kurian – tot voor kort de nummer twee van het bedrijf – onder vreemde omstandigheden opgestapt. De geruchten gaan dat Larry Ellison en Thomas Kurrian ruzie hadden over de strategie. Kurrian was een voorstander van het beschikbaar maken van de Oracle-database bij andere publieke cloudleveranciers, net zoals Microsoft zijn SQL-server bijvoorbeeld ook op AWS aanbiedt. De voorkeursstrategie van Ellison, die ook in de begintijd aan het roer stond, laat zich raden.

Flink late start

Een ander vraagteken dat eindgebruikers bij de Autonomous Database zetten heeft betrekking op de volwassenheid van Oracle’s clouddienst. Oracle was namelijk betrekkelijk laat met zijn cloudstrategie. Tot een aantal jaar terug riep Ellis nog dat de cloud grote onzin was. Vrijwel van de ene op de andere dag maakte die opvatting een draai van 180 graden. Dat kan, strategieën veranderen, maar feit blijft dat Oracle daardoor een enorme achterstand heeft opgelopen. AWS werd 12 jaar geleden gelanceerd, Google Cloud 10 jaar en Azure 8 jaar geleden.

Ten opzichte van deze partijen zetten gebruikers dus niet alleen terecht vraagtekens bij de strategie, maar ook bij de volwassenheid en kwaliteit van de cloudproducten van Oracle. Gecombineerd met de voortekenen die duiden op een voortzetting van Oracle’s strategie lijkt Oracle’s Autonomous ‘self driving’ Database Cloud een nieuwe wolf in schaapskleren.

Reactie toevoegen
4
Reacties
Anoniem 11 december 2018 16:01

https://www.linkedin.com/pulse/does-oracle-cloud-infrastructure-save-co…

"Deciding whether to move onto Microsoft Azure, Amazon AWS or Oracle Cloud Infrastructure. Kiran did a great job, explaining the use cases/workload, comparing the technologies as well as pricing. The conclusion was Oracle Cloud Infrastructure. It was much faster than other cloud vendors and the pricing of Oracle Cloud was 91% cheaper based on 1 year subscription comparison with other cloud vendors. It was amazing to hear it from a non-oracle person confirming Oracle's claim. It is not a myth, a lie, or marketing message - it is real!"

Richard Spithoven 10 december 2018 16:21

Ise, wellicht onbekend maar de prijze van on premise licenties staan wel degelijk online vermeld (net als de cloud diensten). Het is correct dat in de afgelopen periode voor de clouddiensten de prijzen zijn verlaagd (en niet verhoogd) zoals Oracle dit ook in het begin deed toen zij met haar on-premise licenties de markt probeerde te veroveren (kijk de prijslijsten van de jaren 80 maar eens na). De kern van het verhaal is dan ook dat Oracle nu zal proberen zoveel mogelijk market share te krijgen (net als iedere andere leverancier) maar dat daarna de verwachting is dat de prijzen omhoog gaan (zoals we dat in het verleden ook bij Oracle hebben gezien en nu ook bij andere software leveranciers die van on premise naar de cloud zijn gegaan). Het BYOL model is inderdaad een mooi model, echter blijkt in de praktijk dat het bijna nooit wordt aangeboden omdat het geen recht geeft op nieuwere features die wel in de cloud maar niet on-premise beschikbaar worden.

Ise Douwes 05 december 2018 11:39

Richard, deze bijdrage en conclusie begrijp ik niet. Anders dan bij onprem licenties vermeld Oracle de prijzen van de clouddiensten online en voor iedereen inzichtelijk en in de afgelopen 4 jaar zijn geen prijsverhogingen doorgevoerd, alleen verlagingen. Daarbij biedt Oracle nu ook een BYOL (Bring Your Own License) licensering aan die een klant in staat stelt desgewenst later de database te verplaatsen naar Azure of AWS die beide ook Oracle database ondersteunen in ene BYOL model. Uiteraard niet de "autonomous" variant van 18c met de specieke self-driving, self-repairing en self securing functionaliteit. De kostenbesparing die Oracle belooft is vooral dat er geen DBA's meer nodig zijn voor upscaling, downscaling, patching, upgrade, tuning, provisioning, back-ups want dat gebeurt automatisch, zonder dat de database down gaat. Afhankelijkheid daarvan kan je als lock-in beschouwen maar dat is altijd het geval als je onderscheidende features en functionaliteit gebruikt van een bepaalde leverancier die andere leveranciers niet bieden

Joost van de Berg 04 december 2018 16:11

Je hebt niets, maar dan ook echt helemaal niets, inhoudelijks gezegd.