Loopbaan

Carriere
Good Vibes

Onderwijsinnovatie moet sneller!

Er is een positieve vibe die naar ik hoop het technologie-onderwijs echt in beweging gaat zetten.

© CC0 - Pixabay,  ArtsyBee
8 september 2017

Bijna een jaar geleden hield ik tijdens het Trending Dinner op de SURF Onderwijsdagen een wat sombere speech over de invloed van technologie op het onderwijs. Want die invloed zien we nog nauwelijks. En dat terwijl er inmiddels een stuwmeer van technologie klaarligt, waarmee we een echte transformatie van het onderwijs kunnen realiseren.

Ik mopperde ook op de VSNU, de vereniging van universiteiten, die in haar publicatie over de digitale samenleving alleen ingaat op het onderzoek, en het onderwijs links laat liggen. Want technologie laat zich niet tegenhouden, die dendert voort. Willen we de digitale wereldburger opleiden, willen we de flexibiliteit bieden die het mogelijk maakt studie, werk en leven te combineren, en willen we gebruikmaken van de mogelijkheden die technologie biedt, dan moeten we in beweging komen.

En nu, een jaar later, zoemt die noodzaak en de wil om samen te werken tijdens de opening van het academisch jaar op vele instellingen rond. Bij Fontys spraken demissionair minister Bussemaker en collegevoorzitter Nienke Meijer over de noodzaak om studenten goed op te leiden in digitale vaardigheden. De tijd van experimenteren is voorbij, we moeten als instellingen samenwerken en opschalen, was de boodschap.

Dat geluid klonk ook bij de opening van het academisch jaar van de TU Delft. Daar ging vice-president Anka Mulder nog een stap verder: we moeten niet alleen de juiste skills opnemen in onze curricula, we moeten de mogelijkheden van technologie ook gebruiken om ons onderwijs beter vorm te geven. We moeten maar eens ophouden met colleges van 45 minuten, en het helemaal anders gaan doen. In Groningen voorspelde rector Elmer Sterken dat dankzij digitalisering het onderwijs snel leuker en vooral beter wordt. Hester Bijl benadrukte in Leiden de noodzaak voor meer onderwijs op maat, en de rol die ICT kan spelen in het realiseren daarvan. En de VSNU publiceerde in het kader van de Digitale Samenleving haar agenda op het gebied van onderwijs.

Optimisme groeit

Mijn somberheid van vorig jaar begint plaats te maken voor optimisme. Ik hoop dat deze positieve vibe het onderwijs echt in beweging gaat zetten. Om daar een bijdrage aan te leveren, bereiden we met VSNU, Vereniging Hogescholen en SURF een versnellingsplan voor onderwijsinnovatie voor. Zinvolle, evidence based verandering van ons onderwijs gaat niet vanzelf. Dat vraagt om visie, commitment, doorzettingskracht, lef en investering. Dat willen we organiseren met het versnellingsplan.

De samenwerking met ICT-ers en EdTech bedrijven is daarbij cruciaal. Om die samenwerking te faciliteren denken we na over een experimenteeromgeving met EdTech bedrijven.

Ik hoop dat bestuurders van universiteiten en hogescholen zich de niet-vrijblijvende oproep tot verandering zullen aantrekken, en gezamenlijk willen optrekken. Want ik ben ervan overtuigd dat gecoördineerde samenwerking aan een gedeelde toekomstvisie het Nederlandse hoger onderwijs veel kan opleveren. Als wij docenten de ruimte en ondersteuning kunnen bieden die ze nodig hebben om het onderwijs echt te innoveren, kunnen zij bouwen aan onderwijs dat toegankelijker, meer op maat gesneden, aantrekkelijker en van nog betere kwaliteit is. En ik hoop dat dat ertoe leidt dat ik de manier waarop mijn kinderen onderwijs krijgen, niet meer zal herkennen als ze erover vertellen, maar dat ik wél zal worden aangestoken door hun enthousiasme over het onderwijs.

Reactie toevoegen
2
Reacties
Anoniem 15 september 2017 15:32

Citaat: "Als wij docenten de ruimte en ondersteuning kunnen bieden die ze nodig hebben om het onderwijs echt te innoveren, kunnen zij bouwen aan onderwijs dat toegankelijker, meer op maat gesneden, aantrekkelijker en van nog betere kwaliteit is"
Dat is de uitdaging! Vraag is nu wie er allemaal toebehoren aan"wij"? En ook hoe "zij" deze uitdaging kunnen invullen!

Anoniem 08 september 2017 14:13

Wetenschappelijk onderzoek na wetenschappelijk onderzoek wijst er de afgelopen jaren op dat het constante gebruik technologie in de klas negatief is voor de onderwijsresultaten. Zullen we eerst eens kijken op welke manier we dat op kunnen trekken naar het niveau van ouderwets leren? En dan gewoon ouderwets met pilots en niet met brede invoering zodat we nog terug kunnen?

Met vriendelijke groet,

Een ICT'er bij een gigantische schoolkoepel.