Management

IT beheer
help

Never waste a good crisis

De impact van digitalisering op de bedrijfsvoering.

© Shutterstock Aloha Hawaii
20 september 2022

Met de opkomst van automatisering, informatisering en de groei naar informatieprofessionaliteit is het beeld van de informatieprofessionals (CIO’s c.q.  hoofden IV/IT) dat ze daarmee de totale bedrijfsvoering en primaire processen in control hebben. Natuurlijk zijn er storingen, maar die worden snel opgelost. Fouttolerantie, geautomatiseerde preventie en storingsmelding, of zelfherstel zijn prominente verworvenheden geworden.

De afhankelijkheid van de organisatie van hun IT bereikt daarmee het maximaal haalbare en in de verte lonken gouden bergen van nog sneller software ontwikkelen, meer klantwaarde creëren en nog meer gebruik van kunstmatige intelligentie. Alles gericht om de klant beter te bedienen met meer efficiency en zo de profitabiliteit (waarde toevoeging) te verhogen.

Door de grote verwevenheid van IT in alle bedrijfsprocessen liggen gevaren (en dus crisissituaties) op de loer. Welke garanties biedt de IT bij (langdurige) stroomstoring of uitval van het internet, of - nog erger - als de organisatie slachtoffer is van cybercrime? IT zit nu al diep in het bedrijfsproces. Of organisaties afdoende voorbereid als het echt misgaat, is de vraag.

Door nog verdere invoering van IT-hulpmiddelen hebben de aanbieders daarvan haar klanten en gebruikers IT-afhankelijke junkies gemaakt. Door ze meer geautomatiseerde hulpmiddelen te verschaffen, waardoor niet meer zonder kunnen, en ze te verleiden met nog nieuwere en verbeterde technieken, waarbij de (onderlinge) afhankelijkheid nog groter wordt.

Een goede bedrijfsvoering zonder adequate IT is dus niet meer voor te stellen. Let wel: de IT voor de bedrijfsvoering is breder geworden. Het onderscheid tussen de Operationele Technologie (OT) en de Office-IT (IT) is aan het vervagen, zeker in de cyberwereld. Het één werkt niet zonder het ander. Zeker niet met een mens als verbindende schakel tussen deze twee. De afhankelijkheid van IT vraagt dus om een goede crisis. Want, elke crisis biedt kansen tot nadenken en het verbeteren van de weerbaarheid van de gehele organisatie. Never waste a good crisis!

Is there a way out? Jazeker!

Door de weerbaarheid (resilience) van de organisaties te vergroten tegen welke vorm van IT-storingen dan ook. De weerbaarheid van de organisatie wordt vergroot door met een gelijke focus samen te werken op een paar vakterreinen (Risico-, Business Continuïteits-, Security- / Data recovery-en Crisis-Management). Dit betekent in algemeenheid en zeker aan de voorkant van projecten nadenken over de risico’s en de impact die uitval van de IT (-projecten) op de organisatie heeft. Ga daarna met de crisismanagers oefenen en simulaties van uitval uitvoeren en hoe die te mitigeren. Deze samenwerking werpt absoluut zijn vruchten af, die zichtbaar worden als de bedrijfscontinuïteit echt onder druk staat.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (september 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen