Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediation in IT gaat meer over mensen dan techniek

De leverancier had het snel voor elkaar. Na een brand in het oude kantoorpand in de Groningse binnenstad werden de beschadigde computers vervangen en konden alle werknemers van het advocatenkantoor vrijwel meteen weer aan de slag. Mooi werk zou je denken. Toch was er een conflict. Het advocatenkantoor weigerde te betalen.
Mediation
© Shutterstock
Shutterstock

De IT-leverancier liet het er niet bij zitten en schakelde het tv-programma Breekijzer van Pieter Storms in – het verhaal speelt een dertigtal jaar geleden – die na een voet tussen de deur en wat duw- en trekwerk voor de tv-camera ons benaderde om te bemiddelen. Wat was er mis? Ja, niet veel, beaamde het advocatenkantoor, maar de rekening was wat hoog. Voor de advocaten was het goedkoper om te procederen dan de rekening te betalen. Voor mij was dit een eye opener. Dit ‘IT-probleem’ ging niet over techniek. Het ging over mensen. En zo is het bijna altijd. Tot procederen is het nooit gekomen, want het advocatenkantoor heeft uiteindelijk via een bindend IT-advies betaald.

Zie hier een van de eerste IT-conflicten in Nederland die buiten de rechtszaal en door ‘praten’ werd opgelost. Vlak daarvoor was Stichting Geschillen Oplossing Automatisering (SGOA) opgericht, op verzoek van de Rekenkamer door onder anderen mijn vader, Theo Mulder. Bovenstaand voorbeeld maakte ik als jongste bediende mee, in de praktijk van mijn vader. In die tijd liep het aantal zaken dat voor de rechter kwam de spuigaten uit en er moest iets gebeuren. Als branche moesten we die groeiende rechtsgang voorkomen want dat leidde alleen maar tot kapitaalvernietiging, was het idee. Mediation bestond eind jaren tachtig in Nederland nog amper, dus na wat onderzoek aan de ander kant van oceaan – in Amerika waren ze al verder met ADR (anders dan de rechter) – volgden er al snel meer mediation-zaken.

Mediatorrol kan ook vanaf begin

Nu zijn er in Nederland zo’n 5000 mediators actief. In zaken rondom scheidingen, erfenissen, burenruzies en uiteraard ook in geschillen in de IT. Ikzelf ben mediator in zo’n vijf zaken per jaar. Soms zijn het ingewikkelde zaken, waarbij ik extreem moeilijk kan achterhalen wat de werkelijkheid nu precies was. Soms hoef ik alleen maar het verzoek te krijgen van een rechter om eens op locatie te gaan kijken, waarna partijen meteen schikken. Maar niet altijd is mediation de oplossing. Een project van 1 miljoen euro kun je nog vrij makkelijk behappen, maar bij 70 miljoen worden de belangen snel te groot. De oorzaken achter het conflict zijn vaak ook niet meer het op te lossen probleem. Bovendien zijn de verantwoordelijken die het project ooit begonnen uit beeld en staan er vooral advocaten tegenover elkaar. En als het gaat over een executoriale titel kun je geen mediation gebruiken. Dan zul je het moeten doen met arbitrage of rechtspraak.

Mediation is uitgegroeid tot een belangrijk middel waarmee een IT-conflict beslecht kan worden. Maar het kan meer. Een mediatorrol, meteen vanaf het begin. Recentelijk kreeg ik een vraag van een notariskantoor dat zelf een nieuw programma wilde bouwen. Het eerste conflict dreigde al. Mijn voorstel was: wat als je nu niet wacht op dat moment dat het misgaat? Maar dat je een mediator laat meekijken en die al bij de allereerste signalen het proces begeleidt om te komen tot een oplossing? Het hele traject is verder probleemloos verlopen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in