Overslaan en naar de inhoud gaan

Klem in de cloud

Cloudtechnologie is van nature een stuk opener dan een on-premise infrastructuur. Betekent dat ook dat er door de cloud een definitief einde is gekomen aan het fenomeen vendor lock-in? Niet per se. Je hebt ‘t wel zelf in de hand in hoeverre je vastzit aan een cloudleverancier.
© CC0 (via Pixabay)
CC0 (via Pixabay)

Er zijn situaties waarin het best lastig, tijdrovend en zelfs kostbaar is om over te stappen naar een andere leverancier. De mate waarin, dat is onder meer afhankelijk van het soort en de hoeveelheid workloads die je in de cloud gaat draaien. Als je basis-infrastructurele zaken als storage en VMs onderbrengt in de cloud, dan is er weinig verschil tussen cloudleveranciers en is het ook niet heel moeilijk om over te stappen van de ene naar de andere vendor.

Natuurlijk zit er wel wat verschil tussen leveranciers (hoe gaan ze om met security, met accessmanagement en welke prijzen hanteren ze?), maar de belangrijkste afweging is welke scheidslijn je trekt tussen wat je naar de cloud brengt en wat je in eigen beheer houdt. Als je bijvoorbeeld de user-accessmanagement onderbrengt op het platform van je cloudleverancier en daarnaast behoorlijk wat gebruikersprofielen gaat aanmaken, dan maak je het inderdaad ingewikkelder om over te stappen. Houd je de inlog in je eigen omgeving, dan behoud je veel meer vrijheid.

Opgesloten

Hoe meer je gaat verplaatsen en hoe complexer de oplossingen zijn die je draait in de cloud, des te groter de kans dat je inderdaad zit opgesloten bij een leverancier. Overstappen is theoretisch gezien natuurlijk altijd mogelijk, maar als dat meer kost dan het oplevert, kun je dat lastig verantwoorden in een businesscase.

Waar moet je vooral op letten als je de keuze maakt voor een cloudleverancier? Mijn ervaring is dat er in het selectieproces vooral wordt gekeken naar functies, specificaties en features (zoals snelheid, prijs, security, latency en up-time). Dat is te begrijpen, maar de cloudmarkt verandert op dit moment zo snel, dat deze specificaties vaak alweer zijn veranderd tegen de tijd dat je klaar bent met het RFP-proces.

Criteria

Welke criteria zijn dan wel belangrijk in de keuze voor een leverancier?

1. Toekomstbestendigheid

Kijk vooral naar de lange termijn: hoe goed past een leverancier bij je? Hoe toekomstbestendig is de relatie? Vertrouw ik erop dat deze leverancier mij gaat helpen om succesvol te zijn in het machine-learningtijdperk?

2. Belang van open source

De ene vendor hecht meer belang aan de ontwikkeling van open-source dan de andere. Dat is vooral belangrijk omdat open source het eenvoudiger maakt om te migreren tussen verschillende clouds en on-premise.

3. Opzetten van cloudstandaarden

In hoeverre helpt een cloudleverancier met het opzetten van cloudstandaarden in de sector waarin je organisatie actief is? Of het nu gaat om de financiële sector of de gezondheidsbranche; overal worden wel discussies gevoerd met overheden en overkoepelende brancheorganisaties om standaarden neer te zetten op het gebied van onder meer privacy en datalocatie. De ene leverancier gaat actief het gesprek aan, de ander schoorvoetend (of zelfs helemaal niet).

4. Aantrekken van talent

Weet de leverancier talent aan te trekken en aan zich te binden? Dat is een belangrijke indicator voor de innovatieve slagkracht van morgen.

Talent

Hoewel vendor lock-in eigenlijk haaks staat op de (open) gedachte achter cloudcomputing, is het wel verstandig om na te denken over de mogelijke langetermijnrelatie die je gaat hebben met de cloudleverancier. Die keuze moet zich niet alleen toespitsen op prijs en specificaties. Belangrijker is het om te kijken naar de tijd en de energie die een leverancier steekt in open source, sectorstandaarden en het binnenhalen en -houden van talent.

Voor grote organisaties is het zelfs verstandig om te kiezen voor minimaal twee cloudleveranciers; op deze manier zorg je ervoor dat je kennis en kunde hebt van beide - en dus kan schuiven als het nodig is.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in