Loopbaan

Carriere
hacker

Kei-veel geld verdienen met technisch werk? Doe een cursus ethiek!

Zo maakt niemand je wat in de toekomst.

13 september 2018

Nadat ik op mijn Instagram een overzicht had gemaakt van oude beroepen met een nieuwe inhoud, werd ik benaderd door een leraar met het verzoek om dit verhaal op zijn middelbare school te komen vertellen. Ik voelde me gevleid.

Toen ik de klas instapte, zag ik meteen dat deze leerlingen jonger waren dan ik had gedacht. Er gaat niets boven een goede voorbereiding, flitste het door mijn hoofd. Deze scholieren kon ik niet vermoeien met nieuwe banen als makelaar in micro-vacatures, stadsboer of consultant met de specialisatie om corporate hiërarchieën af te breken.

Ik nam de tijd om de aanwezigen op de nemen en een list te verzinnen. De docent had het boek van mijn oud-collega Ben Rogmans ‘Geen paniek, maar ook jouw baan gaat eraan’, al ‘aangeraakt’ in de klas, dus dat was geen optie meer. Ik haalde diep adem door mijn neus en vroeg de klas of het begrip persoonlijke integriteit ze wat zei?

Nee dus! Maar volgens mij is het belangrijk om jezelf goed te kennen voordat je een beroep kiest. Waar liggen je grenzen?

Het is jullie allang duidelijk dat de toekomst ligt in de techniek, zei ik tegen de leerlingen. Als ik jullie leeftijd nog had, dan ging ik helemaal los op cybercrime en social media. Daar kun je kei-veel geld mee verdienen. Maar de scheidslijnen tussen wat kan en net niet meer kan zijn flinterdun.

Aan het beveiligen of hacken van het Internet of Things zit onvoorstelbaar veel werk. Beveiligers en cybercriminelen houden elkaar bezig in een voortdurende ratrace. Aan de ene kant van de lijn verdien je goed geld en aan de andere kant hééél vééél geld. Google Lisbeth Salander maar eens! Het geesteskind van auteur Stieg Larsson.

In deze wereld gaat veel geld om. Jaarlijks leidt de Nederlandse economie voor minstens 1,5 miljard schade in de vorm van verlies van productiviteit en omzetderving door fouten in de digitale beveiliging. Kosten voor de beveiliging en reputatieschade zijn in die berekening nog niet eens meegenomen. Dus daar zit een enorme toegevoegde waarde voor je.

En nu we het toch over reputaties hebben. Jullie hebben een gigantische voorsprong op het gebied van digitale media. (Reclame)boodschappen kunnen direct bij ontvangers worden bezorgd door slimme targetting. Nieuwe technieken hebben al snel geen geheimen voor jullie en zo bouw je razendsnel merken. Maar vind je echt dat een duffe systeembank jouw inspanningen verdient om uit te groeien tot een ‘lovebrand’, terwijl jouw collega’ op de afdeling witwassen er een zooitje van maken? Kortom waar trek je grenzen?

Jongens en meisjes: doe je best met Engels, leer hacken, (digitaal) verkopen en volg een cursus ethiek als dat op school niet wordt aangeboden. Zo maakt niemand je wat in de toekomst!

Reactie toevoegen
2
Reacties
Henrietta Joosten 19 september 2018 16:03

Op 'mijn' hogeschool geven we al zoekende invulling aan de publieke dimensie van het beroepsonderwijs. Via de filosofie nodigen we studenten uit om met een 'publieke bril' naar de ict-beroepspraktijk te kijken. Ook werken studenten en externen af en toe samen aan 'publieke sfeer'-opdrachten. We proberen zo persoonlijke integriteit te verbinden met je plek als professional in de samenleving. Als docent vraagt dit wel enige creativiteit. Er is niet zo veel onderwijs op dit vlak beschikbaar. In het tijdschrift
'OnderwijsInnovatie' beschrijf ik een deel van de zoektocht hoe je die publieke functie van het hbo kunt invullen (te vinden via www.hbo-kennisbank.nl). Ideeën, tips en opmerkingen zijn van harte welkom!

P.P. Verroen 18 september 2018 12:34

"en volg een cursus ethiek als dat op school niet wordt aangeboden"
Een goed plan. Maar doe er wel een cursus kritisch denken naast. Zodat je weet wanneer je ethische afwegingen moet maken.