Overslaan en naar de inhoud gaan

IT-educatie? Neem het heft in eigen handen

IT in het onderwijs; het blijft een lastig punt. Al jaren wordt er opgeroepen om digitale geletterdheid een vaste plek te geven in het curriculum. Logisch, want digitale geletterdheid is voor iedereen belangrijk, ook als je niet in de IT-sector gaat werken. Iedereen komt immers op dagelijkse basis in aanraking met IT.
IT'er in de klas
© Shutterstock
Shutterstock

In 2019 kwam dan eindelijk het verlossende woord: de adviesgroep Curriculum.nu adviseerde om digitale geletterdheid een verplicht onderdeel van het curriculum te maken. Toch is dit nog altijd niet gebeurd. Eerst moesten er meer adviezen komen en nu moet het nog ontwikkeld en beproefd worden. De concept-eindexamenprogramma’s voor bovenbouw van het voortgezet onderwijs worden op zijn vroegst in 2024 pas beproefd. De rest volgt waarschijnlijk in 2025 pas.

Ondertussen gaat het niet goed met tech in het primair en voortgezet onderwijs. Aangezien digitale geletterdheid (nog) geen verplicht onderdeel is in het curriculum, kan het enorm per basisschool verschillen hoeveel aandacht eraan wordt besteed. En binnen het voortgezet onderwijs is sprake van een enorm tekort aan informatica-docenten, waardoor steeds meer scholen het vak niet meer aanbieden. Tel daarbij op dat de populariteit van bètatechnische profielen afneemt, en de kans is groot dat er steeds minder mensen doorstromen naar een IT-vervolgopleiding en daarna het IT-vakgebied. Zo wordt het tekort aan IT’ers natuurlijk nooit kleiner en wordt de groep die laag digitaal geletterd is steeds groter.

Tijd voor actie dus. Inmiddels heeft minister Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs al bekendgemaakt dat er versneld les komt in digitale vaardigheden, waar ook extra geld voor wordt uitgetrokken. Maar het is misschien wat te gemakkelijk om alleen maar naar de overheid te kijken en te wachten tot zij wat doen. Nee, het is tijd dat we ook het heft in eigen handen nemen.

IT’ers kunnen hun eigen expertise immers ook inzetten om bij te dragen aan techeducatie. Mensen en bedrijven in de techsector kunnen bijdragen door workshops te geven aan leerkrachten in het primair onderwijs, zodat zij beter uit de voeten kunnen met lessen rondom digitale geletterdheid. Er kunnen gastlessen gegeven worden of excursies naar een bedrijf gepland worden, om kinderen te inspireren en te enthousiasmeren. Het is zelfs mogelijk om hybride informaticadocent te worden in het voortgezet onderwijs te worden, waarbij je een paar dagen per week lesgeeft en een paar dagen per week als IT’er werkt.

Afwachten en klagen dat er in het onderwijs te weinig aandacht is voor digitale geletterdheid en digitalisering hebben we lang genoeg gedaan. Als we snel verandering willen zien, begint dat in ieder geval deels bij onszelf.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juli-augustus 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in