Loopbaan

Carriere
Meisje met techniek

Informatica op het vo zet zichzelf buitenspel

Vooroordelen en gebrek aan examen nadeling voor vak op middelbare school. 

25 oktober 2022

In 2019 kwam er een nieuw examenprogramma informatica, en gelukkig zijn er hele mooie dingen te zeggen over de inhoud van dat programma. Het bedekt de breedte van informatica: van impact in de samenleving tot user interfaces en van theorie over algoritmen tot praktische vaardigheden als zelf programmeren.

Echter, sinds ik zelf op een vo-school werk, merk ik hoezeer de vorm van het programma, hoe goed bedoeld ook, de status van informatica als een “vreemd vak” benadrukt en we onszelf daarmee buitenspel zetten.

In de kern draait allemaal om die misvatting dat leerlingen al veel weten van informatica, meer soms dan de docent, en dat ze zich de dingen die ze nog niet weten zelf best goed eigen kunnen maken. Dit hardnekkige vooroordeel werp al decennialang een schaduw over de adoptie van programmeeronderwijs in Nederland en daarbuiten.

Het examenprogramma informatica maakt dat dit vooroordeel erger en niet beter. Ten eerste is er niet gekozen voor een centraal examen. Het is blijkbaar mogelijk in Nederland in 2022 dat Fries en Dans (!!) wel een centraal examen hebben, maar informatica niet. Nu vond ik altijd al het gebrek aan examen informatica het vak geen cachet geeft in abstracte zin, maar pas nu ik zelf lesgeef realiseer ik me wat een gekke positie je dat geeft tussen je collega’s. Iedereen heeft examens, jij niet. Dat maakt jou en je vak een buitenbeentje.

Het tweede hele aparte punt aan informaticaprogramma is dat het een smorgasbord aan keuzes. In het VWO programma moet je twee modules kiezen uit twaalf opties (ter vergelijking: het wiskunde B programma heeft 1 keuzeplekje en dat kan de school zelf invullen) en het is dan het idee dat de leerling zelf modules uitkiest! Weer zetten we onszelf op een aparte plek, bij geen enkel ander vak is het zo dat de leerling zelf kiest en dat onderstreept weer het plaatje dat de leerling al genoeg weet om te kunnen kiezen, en dan ook zelf aan de module kan werken, terwijl klasgenoten een andere module doen. Ook het vooroordeel dat informaticanerds graag alleen werken steekt daarbij weer de kop op.

Nu is er van alles te zeggen over de eindexamens, dat het niet goed is om voor een toets te leren, en kun je ook van alles vinden over de voordelen van het leerlingen eigenaar maken van het leerproces. Je zou kunnen zeggen dat informatica vooroploopt met zijn innovaties, maar door ervoor kiezen om je vak zo anders in te richten dan andere vakken ben je geen voorloper, maar loop je juist los van andere vakken.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (oktober 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Janine 27 oktober 2022 08:52

Klassiek artikel geschreven door iemand vanuit de waterval. Houd alle kikkers bij elkaar, ze weten het zelf niet dus we maken hier een lineair plan en we schrijven alles voor...

Je zou denken dat een vak de beoogde doelen bereikt als je leerdoelen, curriculum en toetsen (formatief en normatief) goed op elkaar aansluiten en als een positief toetsresultaat kansen biedt op de realiteit van de arbeidsmarkt.

Misschien zouden andere vakken ook zo moeten worden ingericht, er komen in het VO immers weinig studenten langs die geen voorkennis hebben. Waar is het vertrouwen?