Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT en meiden

Vol enthousiasme vertel ik aan de keukentafel over mijn vakgebied en de gave projecten die onze ICT-studenten doen. Mijn dochter kijkt mij dan argwanend aan en zegt: "Jij wil zeker dat ik ook ICT ga studeren?"
meisje en jongen technologie
© CC SA-BY 2.0 - Flickr.com
CC SA-BY 2.0 - Flickr.com

Ik roep dan "Nee hoor, dat mag je zelf weten", maar in dezelfde zin zeg ik dat ICT wel een heel gaaf vakgebied is. Eigenlijk bedoel ik ook ‘ja’ en ze voelt waarschijnlijk ook de druk. Ik krijg helaas een nul op het rekest. Ik doe een poging om uit te leggen wat ICT inhoudt en welke mooie toepassingen je ermee kunt doen.

Maatschappelijk relevant, verduurzaming, digitale ethiek, sociale robotjes; alles komt ter tafel. Ze lijkt geïnteresseerd, ze knikt en zegt "Tja, toch wel gaaf", maar het gesprek eindigt in "ICT is voor nerds". Beeldvorming en stereotypering weerspiegelen en dragen bij aan de scheve verhouding tussen mannen en vrouwen in de techniek.

Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan naar hoe wij ICT aantrekkelijker kunnen maken voor vrouwen. Ook mooie initiatieven, met rolmodellen als Techgirl, Miss ICT en Girlsday, proberen meisjes te verleiden om te kiezen voor ICT of technische beroepen. Voor onze hbo-ICT is de grootste doelgroep die wij mislopen meisjes. In het havo kiest 40% van de meisjes een bèta/techniekprofiel. In het vwo is dit meer dan de helft. Waar blijven deze meisjes? Amper 7% hiervan kiest voor een ICT-studie. Het percentage vrouwen in de bètawetenschappen is bij ons, vergeleken met de VS en de andere Europese landen, bedroevend laag. Wat zonde om al dat vrouwelijke bètatalent niet te benutten terwijl er zoveel aantrekkelijke kansen voor hen liggen.

Misschien moeten wij van ICT onszelf meer vanuit de aanpalende vakgebieden aanbieden? Moeten wij curriculumvernieuwing doorvoeren, zodat de inhoud en leeromgeving van ICT-opleidingen beter aansluiten bij de behoeften en wensen van vrouwen? Moet de minister het vak programmeren verplicht stellen op de basisschool en in het middelbaar onderwijs? Maar ja, daar werken wel heel veel vrouwen, die ICT niet interessant vinden. En aan ICT- en techniekdocenten is ook al een schaarste, waardoor wij in een vicieuze cirkel terechtkomen.

Een ding weten wij wel. Vrouwelijke bètastudenten kiezen voor bredere studies in de techniek of softere studies. Moeten wij in Nederland onze naam 'ICT' veranderen? Te beginnen bij hbo-ICT. Zo heeft op de universiteit de studie 'life, science and technology' veel meisjes getrokken, terwijl het een pittige natuurwetenschappelijke opleiding is. Wij zijn er steeds meer van overtuigd dat wij in Nederland een andere naam moeten verzinnen voor ICT. Wie denkt met ons mee?

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (maartnummer, 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in