Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT als passie

In de informatie- en communicatietechnologie zijn veel vacatures en het worden er alleen maar meer. Echter, als je de eisen leest die in vacatures voor IT-functies worden opgesomd, lijkt het alsof er niet één is waarvoor je met al je ervaring en opleidingen voldoet.
Liefde
© Shutterstock
Shutterstock

Er worden producten genoemd die je niet kent. Fabrikanten waarvan je nog nooit hebt gehoord. Er wordt een lange lijst van skills gevraagd, waarvan je de helft minstens niet in jezelf herkent. Organisatietalent, resultaatgericht, managementvaardigheden, doorzettingsvermogen, je kunt motiveren, stimuleren en bent een ster in communiceren, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het liefst heb je vele jaren ervaring in een soortgelijke functie in dezelfde branche.

Als schoolverlater durf je al bijna helemaal niet te solliciteren op deze IT-functies. Ervaring heb je immers niet. Of je de gevraagde skills hebt, weet je daardoor grotendeels niet en moet je in de praktijk nog meemaken. De genoemde productkennis heb je niet. Op school heb je Cisco-kennis opgedaan, maar in de vacature wordt natuurlijk net een ander merk genoemd.

Als schoolverlater durf je al bijna helemaal niet te solliciteren op deze IT-functies

De kans dat een bedrijf iemand voor de functie vindt zoals die in de vacature is beschreven, is klein. Niemand voldoet aan alle eisen. Zelfs als schoolverlater maak je een kans, want je bent voor het bedrijf een goedkope kracht. Toon passie voor het vak van ICT’er, laat merken dat je graag wilt bijleren om ontbrekende kennis en skills op te doen. Verdiep je in het bedrijf en laat merken dat je de branche boeiend vindt.

En een tip voor de wervers: maak het bedrijf aantrekkelijk in de vacature en laat die lange opsommingen met gevraagde kennis weg. Je krijgt hierdoor juist sollicitanten die met een frisse blik naar de functie kijken. Ik heb ervaren dat het veel belangrijker is dat iemand qua persoonlijkheid bij de bedrijfscultuur past dan dat de kennis op niveau is.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni-julinummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in