Overslaan en naar de inhoud gaan

Hofhouding

Het is triest, maar ruim dertig jaar nadat ITIL zijn intrede deed, is er nog steeds genoeg te doen. Wat eigenlijk nog veel triester is, is dat de meeste invoeringstrajecten op een mislukking uitdraaien. Recentelijk stelde een manager me een heel goede vraag: waar gaat het nou altijd mis?
Schaakspel
© CCO/Pixabay
CCO/Pixabay

Een belangrijke oorzaak is natuurlijk dat het management er niet altijd achterstaat. Ze willen alleen van een probleem af. Als je er zo in zit, kun je het beter niet doen. Dat scheelt een hoop tijd en moeite.

Een andere belangrijke oorzaak is dat men de illusie heeft dat men het met dezelfde leidinggevenden kan doen. Ik zeg altijd: cultuur ben je zelf. Als jij hebt toegestaan dat er onder jouw leiding een organisatie is ontstaan die van geen kanten functioneert, is er maar eentje schuldig. En het lijkt me geen goed idee om de auto uit de plomp te laten halen door dezelfde personen die ’m er ook in hebben gereden. Natuurlijk is het heel sneu voor alle betrokkenen, maar je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken.

Het lijkt me geen goed idee om de auto uit de plomp te laten halen door dezelfde personen die ’m er ook in hebben gereden

Het is wel heel verfrissend. Niemand zal meer durven vol te houden dat we “het altijd zo hebben gedaan”, want zo doen we het niet meer. Verborgen hiërarchieën worden ontmanteld en er worden nieuwe doelen gesteld. Als iemand zo slim is om de boel te saboteren, kom je daar snel genoeg achter. En bovenal: politiek verdwijnt op de achtergrond. En daar ben je altijd een hele hoop tijd mee kwijt.

Helaas gebeurt dat maar zelden. Vandaar ook dat de meeste van dit soort 'projecten' op niks uitdraaien. Wellicht worden er wel wat resultaten gehaald, maar de praktijk leert dat men na een paar jaar weer terug is bij af. Want we hebben het altijd zo gedaan. Gegevens worden nauwelijks meer bijgehouden, de handboeken zijn met een dikke laag stof bedekt en SLA’s zijn niet eens het papier waard waar ze op afgedrukt zijn. En de klanten zijn het zat.

Dus wordt er een nieuwe manager aangetrokken. Na een lange blik op de organisatie geworpen te hebben, knikt hij en zegt: “Het lijkt me een goed idee om een verbeteringstraject te starten.”

Ik hou van dit vak.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (septembernummer, 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in