Management

Procesmanagement
Het magazijn

Het magazijn

De kracht van een geboren leider en een goed team.

© Shutterstock
20 mei 2019

Na een fusie had het bedrijf ineens twee magazijnen – op verschillende locaties nog wel. De medewerkers van het nieuw verworven magazijn waren ‘m na een korte overdracht snel gepeerd, want ze werden in de gelegenheid gesteld om vervroegd met pensioen te gaan.

Een willekeurige magazijnmedewerker werd van de vloer geplukt en overgeplaatst naar de nieuwe locatie. Hij werd van de ene op de andere dag het baasje van een bont assortiment uitzendkrachten, die men in allerijl had ingehuurd. Zijn collega’s lachten zich dood. Dat ging natuurlijk nooit wat worden.

Wat nu? Hij was maar een eenvoudige medewerker, die nooit leiding had gegeven aan een hele afdeling en eigenlijk ook niet zoveel afwist van magazijnbeheer. Elke dag worstelde hij zich weer door de stapel aanvragen heen.

De vorige beheerders hadden er dertig jaar gewerkt. Zij kenden elke centimeter van het magazijn. Hij niet. Dat was elke keer weer zoeken – en dan maar hopen dat ie het goede artikel gepakt had. Dat moest anders.

De boel ging op de schop

Gelukkig had een van zijn medewerkers jarenlang gewerkt in een enorm magazijn. Die wist precies waar een goed beheerd magazijn zich in onderscheidde. Een andere medewerker was enorm handig met databases en had in een ver verleden een cursusje LEAN gevolgd.

Dus ging de boel op de schop. Er kwamen nieuwe stellingen en de pallets werden uitgepakt. Er werd een uitputtende lijst opgesteld van alle artikelen en de inventaris werd gemaakt. Alle procedures werden opnieuw onder de loep genomen en vastgelegd in een overzichtelijk handboek.

Gevolg was dat alles veel soepeler ging draaien. Niet alleen werden er minder fouten gemaakt, ook de doorlooptijden liepen dramatisch terug. En nog veel belangrijker, iedereen had weer lol in zijn werk.

Toen uiteindelijk beide magazijnen moesten worden samengevoegd, stond men voor de keuze welke werkwijze men ging gebruiken. Het management was zo slim om voor de beste te gaan.

Toen beide magazijnen moesten worden samengevoegd, stond men voor de keuze welke werkwijze men ging gebruiken.

Het gevolg was dat de mannen die hem eerst achter zijn rug hadden uitgelachen, nu hun oude, nonchalante werkwijze moesten verlaten en gedwongen waren hun hele magazijn opnieuw in te richten.

De moraal van dit verhaal: onderschat nooit wat een geboren leider en een goed team in korte tijd voor elkaar kunnen boksen. En ga altijd voor de beste.

 

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (meinummer, 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Baba Yaga 20 mei 2019 18:31

Bijzondere aan dit verhaal is dat er blijkbaar ruimte werd gegeven om te verbeteren en te investeren. In de Agile wereld van nu is dit vrij zeldzaam.