Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Cyborg

Goedemorgen robot

Hoe je weerstand tegen Robot Proces Automation voorkomt

© CC0 - Pixabay Stevebidmead
22 september 2017

Wat was ik blij vorige maand dat ik op mijn eerste werkdag een groep mensen als redactie aantrof en geen robots. Dat had namelijk best gekund.

Grote kans dat er binnen vijftien jaar een humanoid aan het bureau naast je zit, áls jij er nog zit. Tweederde van de organisaties verwacht dat deze menselijke robots werkplekken zullen innemen in 2030, blijkt uit onderzoek.

Natuurlijk lijkt 2030 nog ver weg. Maar wij weten dat er al aardig wat robotics op de werkvloer te vinden is. Nu nog vooral in de vorm van slimme scripts en niet altijd even intelligent. Omdat Robot Proces Automation-oplossingen binnen 8 tot 12 weken te realiseren zijn, kiezen bedrijven voor deze oplossing in plaats van het aanpassen van de applicatie in de back-end. Dat gebeurt vooral bij applicaties die op de planning staan om uitgefaseerd te worden. Maar omdat in de praktijk legacy applicaties meestal langer draaien dan gepland, moet je uitkijken dat het geen trucje wordt, is de waarschuwing van experts. Dan wordt juist de RPA je legacy.

Weerstand

Alle mogelijkheden ten spijt roept RPA ook weerstand op. Vooral van het middenmanagement. Dat is jammer, want het maakt het werk ook leuker. Routinematig werk verdwijnt, in de journalistiek bijvoorbeeld. Grote persbureaus zoals de Associated Press gebruiken nu al software om automatisch persberichten te schrijven. Dat zijn vooral korte financiële berichten. En waar er voorheen 300 elk kwartaal door redacteuren werden geschreven, maakt de computer er 4400 automatisch in dezelfde periode. Daardoor worden journalisten vrij gemaakt voor onderzoeksjournalistiek of diepgravende artikelen. Of ze mogen iets heel anders gaan doen...

Weerstand is er ook omdat algoritmes onbekend zijn. Vooral als ze rare dingen gaan doen – denk aan de bots van Facebook die hun eigen taal ontwikkelden en zichzelf leerden liegen. Verklaar daarom welke algoritmes zijn gebruikt, op welke soorten en aantal gegevens de resultaten zijn gebaseerd en welke afwegingen worden gemaakt, zegt Ron Tolido in zijn artikel in AG Connect van deze maand. En daartoe worden de eerste stappen gezet. Organisaties proberen voor transparantie te zorgen in kunstmatige intelligentie. Voorbeelden daarvan worden genoemd in een artikel over initiatieven van PegaSystems. Een andere tip van Tolido: hou het kunstmatig. Mensen kunnen een afkeer of zelfs angst ontwikkelen voor kunstmatige personages die op mensen lijken. Dat ik opgelucht was om op mijn eerste dag een groep mensen aan te treffen en geen humanoids, was dus helemaal niet zo raar.

Reactie toevoegen