Loopbaan

Carriere
Meisjes achter een computer

Gemiste kans

Een schooljaar zonder digitale geletterdheid in het curriculum: vooral nadelig voor meisjes.

© CC BY-SA 2.0 - Flikr.com Craighton Miller
8 september 2021

Opnieuw begint dit schooljaar met een gemiste kans. Ook het komende jaar moet je als leerling in het basis- of voortgezet onderwijs maar geluk hebben of je school aandacht geeft aan digitale vaardigheden.

Dat is jammer, want de periode van afstandsonderwijs heeft laten zien dat er grote verschillen zijn tussen leerlingen qua digitale mogelijkheden en digitale vaardigheden. Kennisnet constateerde dat bij sommige leerlingen de ICT-vaardigheden onvoldoende waren. Zij hadden daardoor moeite met het vinden en openen van bestanden, opslaan of verzenden van opdrachten of het maken van presentatie. Met leerachterstanden tot gevolg.

Onmisbaar dus, bleken die digitale vaardigheden bij het afstandsonderwijs. Maar ook in een ‘normaal’ schooljaar heb je als leerling last van het feit dat je niet weet hoe je een mooie presentatie maakt, je niet blind kunt tikken of snel iets kunt opzoeken op het internet. Niet ieder kind kan thuis die vaardigheden leren. Door op scholen ieder kind dezelfde basis aan digitale kennis mee te geven, krijgen ze in elk geval dezelfde kansen.

En natuurlijk gebruik je die vaardigheden ook in de steeds digitaal wordende samenleving of in je latere werk. Stichting CA-ICT schreef in hun laatste onderzoek dat de vraag naar ICT-vaardigheden in vrijwel alle beroepen toeneemt.

En had ik al gezegd dat er heel veel baankansen zijn in de IT? Digitale bedrijven geven anderhalf keer vaker dan andere sectoren aan niet te kunnen groeien door het gebrek aan personeel. Het aandeel vrouwen is schrikbarend laag in de digitale sector. Uit onderzoek blijkt dat meisjes die regelmatig en gestructureerd in aanraking komen met vooral het onderdeel programmeren, daarna vaker kiezen voor doorleren in een IT-studie.

Hoewel in 2017 de Tweede Kamer besloot dat digitale geletterdheid versneld moet worden opgenomen in het onderwijs, is dat vier jaar later nog niet het geval. Er ligt wel een grondige blauwdruk voor het toevoegen van digitale vaardigheden en kennis voor het curriculum. Dat het nog niet is ingevoerd, is een politieke keuze.

Het duurt waarschijnlijk nog jaren voordat digitale geletterdheid op elke school onderdeel is van het curriculum. Terwijl iedereen het er wel over eens is dat digitale vaardigheden van belang zijn voor scholieren, studenten en werknemers.

Dus nieuwe Tweede Kamer, doe onze kinderen niet te kort. Wacht niet op akkoord op het hele nieuwe curriculum. Voer het onderdeel digitale geletterdheid versneld in.

Reactie toevoegen