Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Gemeentelijke digitalisering: veel op het spel

Gemeentelijke digitalisering: veel op het spel

We zullen er tijdens de campagne niet veel over horen, maar toch zit digitalisering in alle haarvaten van de gemeentelijke dienstverlening.

14 maart 2018

Gemeentepolitici zitten volgende week samen aan tafel om voor de komende vier jaar nieuwe coalities te smeden. Belangrijke onderwerpen als veiligheid op straat, zorg, participatie, werk en wonen zullen de revue passeren. Hopelijk is er ook voldoende aandacht voor de rol van digitalisering bij gemeentelijke dienstverlening aan burgers en bedrijven.

De digitalisering zit in alle haarvaten van de gemeentelijke dienstverlening verweven en verdient daarom alle aandacht, ook al is het tijdens de onderhandelingen en de campagne niet het onderwerp waarop politici denken te kunnen scoren. Dit is nooit anders geweest. Toch moet er een hoop worden geregeld. Niet alleen qua digitaliseren van bestaande dienstverlening, maar ook qua onderliggende zaken die voortkomen uit bijvoorbeeld wet- en regelgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming die bij elke gemeente eind mei op orde dient te zijn, of de consequenties die de Omgevingswet met zich meebrengt.

Daarnaast dienen gemeenten aandacht blijven te besteden aan zaken als informatiebeveiliging en het ter beschikking hebben van vaardige ICT’ers; onderwerpen die geregeld dienen te zijn, maar die minder indruk maken bij de burger dan een nieuw zwembad of een opgeknapte winkelstraat.

Gelijk aan dit formatieproces lopen bij meerdere gemeenten ook nog de fusie-/herindelingsdiscussies, waarbij schaalvergroting tot betere en efficiëntere dienstverlening moet leiden. Besluiten die vandaag worden genomen, moeten rekening houden met een eventuele toekomstige fusie met een buurgemeente. Dit vergt voor de politici behendig manoeuvreren, met een blik over de eigen gemeentegrenzen heen.

Gelet op de snelheid van verandering, is het voor veel gemeenten moeilijk om de juiste expertise permanent in huis te hebben.

Ook zonder gemeentelijke fusies is het aanbevelenswaardig om samen met de buren tot een verbetering van de digitale dienstverlening te komen. Dit leidt niet alleen tot een hoger prestatieniveau, maar ook tot kostenbesparingen. Dit vraagt om een veranderingsgezinde organisatiecultuur en nieuwe of vernieuwde bedrijfsmodellen. Alles staat of valt echter bij het beschikbaar hebben van de juiste expertise binnen de organisatie, waarbij ‘binnen de organisatie’ niet mag worden verward met het in vaste dienst zijn bij een gemeente.

Gelet op de snelheid van verandering is het voor veel gemeenten moeilijk om de juiste expertise permanent in huis te hebben. Is dit erg? Nee natuurlijk niet, zolang de beschikbare interne of externe expert tijdig de gemeente kan dienen met de juiste digitale kennis en vaardigheden.

Deze puzzelstukjes zullen in de komende weken een afgewogen plek dienen te krijgen aan de onderhandelingstafels. Tenminste, als de gemeenten hun burgers en bedrijven verder willen opstoten in de digitale vaart der volkeren.

Reactie toevoegen