Overslaan en naar de inhoud gaan

Fortnite uitkomst voor haperende cloudstrategie

Hoewel, volgens mijn eigen inschatting, meer dan 95% van de organisaties in onze omgeving op de één of andere manier gebruikmaakt van cloud-technologie, kan ik niet beweren dat iedereen ‘de cloud onder de knie’ heeft. Het feit dat er geen ‘one size fits all’ oplossing is voor het vormgeven, implementeren en managen van een cloudstrategie veroorzaakt veel onduidelijkheid en onzekerheid bij bedrijven.
Fortnite gehacked
© Check Point
Check Point

Dagelijks krijg ik vragen van onze klanten als: ‘Hoe combineer ik onze cloudprocessen met de processen die wij nog on premise gebruiken voor onze bedrijfsvoering?’, ‘Hoe zorg ik ervoor dat al mijn applicaties en systemen up-to-date blijven met de vele tientallen updates die wekelijks worden gepusht door mijn public cloudaanbieder?’, ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik altijd op de hoogte ben en profiteer van de nieuwste technologieën?’. Dit soort vragen zijn exemplarisch voor een situatie waarop je geen grip hebt en je geen controle voelt over wat er gebeurt. Maar hoe los je dit probleem als organisatie op? Volgens mij kunnen we het begin van dat antwoord vinden in de populaire game Fortnite. Ik zal uitleggen waarom.

In Fortnite kom je als speler op een eiland terecht. Je kunt daar op jezelf blijven, maar je wordt gestimuleerd om je aan te sluiten bij een team om te overleven. Verschillende teams nemen het tegen elkaar op in korte wedstrijden. Binnen de teams hebben spelers verschillende rollen en is er een heldere taakverdeling. Een goede samenwerking is de sleutel tot succes: tot het winnen van wedstrijden en het behalen van het doel. Het proces van zelfcontrole en een positieve cultuur staat centraal. Het interessante aan Fortnite is dat elk spel 15 minuten duurt. Een verloren strijd betekent niet het einde: tijdens de volgende sessie krijg je als team een herkansing. Hierdoor kunnen teams keer op keer oefenen om beter te worden. Teams moeten elke verloren en gewonnen strijd goed evalueren om erachter te komen wat het beste werkt en wat niet. Ze kunnen steeds opnieuw falen, maar tegelijkertijd wel leren van de fouten.

Proces naar doel creëert waarde

Als deze manier van werken zou worden toegepast in organisaties ter ondersteuning van de cloudstrategie, zou dit een enorme verbetering zijn. Belangrijke voorwaarden zijn dat het doel niet direct behaald hoeft te worden, maar dat het proces naar het doel toe waarde creëert. 

Net als in Fortnite betekent een verloren wedstrijd een kans om te evalueren en wijzigingen aan te brengen en mogelijk zelfs de samenstelling van het team aan te passen, om bij de volgende poging een beter resultaat te behalen. Nu worden niet bereikte doelstellingen (vaak) gezien als mislukkingen in plaats van dat deze worden gezien als een waardevol deel van een leerproces dat de organisatie helpt om vooruit te komen.

Verder is het belangrijk dat ieder team divers is – en bijvoorbeeld ook uit niet-IT’ers bestaat – maar dat tegelijkertijd iedereen in het team gelijkwaardig is aan elkaar. Zo worden teams gestimuleerd om creatief samen te werken en eerlijk met elkaar te communiceren om het doel te bereiken. Door het ontbreken van hiërarchie worden er geen politieke spellen gespeeld en wordt, net als bij Fortnite, een positieve werkcultuur ontwikkeld.

Belangrijk: plezier

Tot slot is er nog een belangrijk onderdeel dat niet achterwege kan blijven om deze Fortnite-managementstructuur tot een succes te maken: het spelplezier. Zorg ervoor dat de dynamiek van het spel wordt overgenomen in de zakelijke setting, zodat medewerkers energie krijgen van hun werk en zin hebben in de volgende sessie. Er is een gemeenschappelijk doel dat behaald moet worden, maar het draait ook om de dynamiek en plezier van het team in het behalen van dat doel. En zo wordt een cloudstrategie, met al zijn uitdagingen, ineens een vermakelijk spel.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in