Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook toont ware gezicht

Het is velen een doorn in het oog dat de Amerikaanse techtitanen te weinig doen tegen nepnieuws. Het brengt de democratie in gevaar, stagneert vaccinatiecampagnes, grijpt kortom fundamenteel in op onze waarden en gezondheid. "They're killing people", zei de Amerikaanse president Biden naar aanleiding van de misinformatie op Facebook over vaccins. Het bedrijf sloeg hard terug door te stellen dat het beleid van Biden faalde en hij Facebook koos als bliksemafleider.
© CC0 Pixabay
CC0 Pixabay

En aangezien dit soort bedrijven iedereen alles kunnen laten geloven, zijn ze ook nog eens resistent tegen kritiek. Want die ontploft in je gezicht.

De bigtech bedrijven prediken openheid en transparantie, maar als het hen te heet onder de voeten wordt, haken ze af. Zo heeft Google zijn hoogsteigen ethische commissie voor Artificiële Intelligentie binnen twee weken de nek omgedraaid. Twitter had heel veel tijd nodig om Trump te weren. Pas toen er doden vielen bij de bestorming van Capitol Hill kon men er niet langer onderuit.

Facebook heeft een mooie tool om onderzoekers en journalisten inzicht te geven in wat er precies gebeurt op social media. Dat gebeurt met Crowdtangle en dat is eigendom van Facebook. Gek genoeg zijn twee onderzoekers die hun eigen tools gebruiken om na te gaan hoe misinformatie zich verspreidt op Facebook, onlangs van datzelfde platform verwijderd.

De onderzoekers kregen van een mailrobot het bericht dat er sprake was van "unauthorized means to access and collect data". Facebook zou dat doen op aanwijzing van de Federal Trade Commission, om de privacy van de Facebook gebruikers te respecteren. Hoe ziek kun je zijn?

Uiteraard klopt er geen moer van deze Facebook-aantijging. De onderzoekers verzamelen juist informatie over adverteerders, dus niet over gebruikers.  Ook heeft de Federal Trade Commission aangegeven dat de suggestieve verhalen van Facebook dat de commissie had verordonneerd dat de accounts werden opgeheven, niet klopt.

Maar bot gezegd doet dat er niet toe. Het primaat van nieuws en het maken van nieuws - ook van de nepvariant - is meer en meer voorbehouden aan de grote techbedrijven in de VS. Die hebben werkelijk maar een doel: dat is winstmaximalisatie en die moet wel gezond blijven. Dus Google en Facebook hebben vaccinatie verplicht gesteld voor hun eigen personeel. Dat kan dan duurzaam onzin over democratie en vaccinatie blijven verspreiden. Hoe hypocriet kun je zijn?

Een bruinvis is niet bruin en het is geen vis. En social media zijn niet sociaal en zijn geen media. Toch knap dat er meer dan twaalf miljoen Facebook-gebruikers zijn in Nederland.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (septembernummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik op de inhoudsopgave van het nummer.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in