Innovatie & Strategie

Infrastructuur
Europa moet een nieuwe (digitale) Airbus bouwen

Europa moet een nieuwe (digitale) Airbus bouwen

Zou Europa de weg blijven bewandelen die het voor 2019 insloeg, dan zouden meer landen gaan achterlopen.

Airbus British Airways © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Graham Haley
3 juni 2021

Vergeleken met landen als de Verenigde Staten en China, lijken Europese landen minder hard meegegroeid in nuttig gebruik van innovaties als 5G, artifical intelligence (AI), machine learning (ML) en méér. Loopt Europa’s stevige positie in de wereldeconomie gevaar? En als dat zo is: wat kan het continent doen om het tij te keren?

China investeert inmiddels tot 2030 een behoorlijke 150 miljard dollar om zich te ontwikkelen tot dé autoriteit op het gebied van AI. Ook de Verenigde Staten zitten niet stil: daar beginnen 4 keer meer startups een bedrijf in de branche, en die startups ontvangen ook nog eens acht keer méér investeringen dan Europese concurrenten. Dat is ook niet gek, aangezien Europa uit zoveel verschillende landen bestaat en samenwerkingen tussen landen nog altijd incidenteel, in plaats van structureel, zijn. Als Europa de weg bleef bewandelen die het voor 2019 insloeg, zouden landen nog meer achterlopen. Toen kwam de pandemie, en die veranderde alles.

Gelijk speelveld

De coronacrisis ging als een zeis over het Europese economische graanveld. Organisaties die totaal niet met digitalisering bezig waren knakten. In het verleden was een digitale focus vaak optioneel voor veel bedrijfsbranches.  De crisis dwingt bedrijven nu met hun digitale architectuur bezig te zijn, en dat drijft digitale innovatie. De pandemie is wat dat betreft een geluk bij een ongeluk: het jaagt innovatie aan in een branche die in Europa wat leek ingedut. Europa start nu de inhaalrace. Om écht bij te blijven, moeten de landen echter samenwerken.

Een nieuwe Airbus bouwen

Op de ‘Paris Air Show’ in 1965 staken de hoofden van verschillende grote Europese vliegtuigmaatschappijen de koppen bij elkaar. Ze hadden er allemaal baat bij een vliegtuig te ontwikkelen dat tegen betaalbare prijzen meer dan honderd passagiers kon vervoeren. Door samen te werken lukten de maatschappijen het de Airbus te ontwikkelen, dat was alleen niet gelukt. Door gebruik te maken van elkaars expertise en productiecapaciteit ging Europa succesvol de strijd om het luchtruim aan.

Dat moet Europa nu ook voor AI, 5G en andere IT-technologieën doen. Europa is een thuis voor verschillende technologische hotspots, waarvan de Brainport rond Eindhoven er slechts één is. Alle lokale economieën zouden baat hebben bij meer gecoördineerde samenwerking tussen landen. Het is dat, of een bijrol spelen in de wereldeconomie.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Don van Riet 04 juni 2021 16:23

Ooit ontstond eerst de Concore en toen de Airbus nadat een zekere Jean-Jacques Servan-Schreiber in zijn visonaire boek "le défi American" aangaf hoe Europa de successen van Amerika zou kunnen evenaren, dan wel zelfs overtreffen. De Franse en Engelse regeringen hebben vervolgens stappen genomen in die richting, héél anders dan de huidige tijd met zijn middelpuntvliedende krachten van Brexit