Management

Datamanagement
Een digitale strategie

Een digitale strategie

Profiteren van data en technologie moet in het DNA van de organisatie gaan zitten.

© CC0 - Unsplash Joshua Sortino
14 mei 2021

Het ontwrichtende effect van de digitale transformatie is genoeglijk bekend. Om te overleven moeten organisaties hun bedrijfsmodellen herzien, de financiering van hun activiteiten anders organiseren en nieuwe ketenpartners zoeken.

Een belangrijke component van een digitale transformatie is de digitale strategie. Die moet helder maken wat een organisatie wil bereiken met data en technologie. Een strategie formuleren begint met de vraag wat de drijfveren voor verandering zijn, om op basis daarvan een visie of ambitie te formuleren van wat de organisatie wil zijn en waar de organisatie voor staat.

Een digitale transformatie is geen nieuw IT-ontwerp en ook geen reorganisatie. Het gaat erom na te denken hoe met data en technologie nieuwe producten en diensten in de markt kunnen worden gezet en hoe processen moeten worden gestandaardiseerd dan wel geïntegreerd. Het gaat over keuzes in het businessmodel en het operating model van de organisatie. 

De tijd van dralen of voorzichtig in een uithoek van de organisatie experimenteren is voorbij

Veranderingen in het business- en operating model zijn alleen succesvol als medewerkers daarin meegaan of, beter nog, het voortouw nemen. Medewerkers moeten worden gestimuleerd en gefaciliteerd in het aanleren en verbeteren van hun digitale vaardigheden.

Een succesfactor is snelheid en durf. Bij snelheid hoort een agile manier van werken. Niet alleen op het gebied van softwareontwikkeling, maar voor alle veranderingen in het business- en operating model. De tijd van dralen of voorzichtig in een uithoek van de organisatie experimenteren is voorbij. De COVID-19-crisis heeft geleerd dat digitale transformaties wel degelijk heel snel kunnen worden uitgevoerd mits er urgentie wordt gevoeld en focus is.

Datagedreven werken is voor veel organisaties een existentieel onderwerp. Centraal in hedendaagse landschappen staan niet langer de toepassingen (of applicaties) maar de data. Organisaties die hun datahuishouding op orde hebben, weten meer en sneller te profiteren van technologieën als AI.

Deze veranderingen vergen organiseerprincipes en modellen gebaseerd op netwerken, ecosystemen en samenwerken. Voor netwerken is commitment van de top en van de deelnemers noodzakelijk. De kenmerken van succesvolle ecosystemen zijn interdisciplinaire samenwerking en gebruikmaken van elkaars kracht. Technologie helpt door te ordenen. Data vormen het onderzoeksinstrument om patronen naar boven te halen. Het maakt objectieve besluitvorming mogelijk. De aanpak is: casus in context, collectieve intelligentie ontsluiten, publiek-private samenwerking. Alles zelf doen is optellen, samenwerken is vermenigvuldigen. Profiteren van de mogelijkheden van data en technologie moet in het DNA van de organisatie gaan zitten.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni-julinummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Peter van Gelderen 12 juni 2021 13:38

Klaas, Martin, ja, dat allemaal, maar hoe kan een voortouw nemende medewerker met goeie ideeën die over de interdisciplinaire muur heen krijgen? DNA veranderen, maar dan snel! Een beste uitdaging…