Innovatie & Strategie

Personal Tech
Ehang 184

Drone-onaut

Autonome verplaatsing gebeurt niet meer alleen horizontaal, ook verticaal worden stappen gemaakt.

© CC BY 2.0 Alex Butterfield
15 mei 2018

Tijdens de recente handelsmissie onder leiding van premier Rutte aan China, heeft ondergetekende als eerste Nederlander in een autonome drone mogen vliegen van het merk ehang, een van de vooraanstaande leveranciers van dit nieuwe fenomeen. Sommigen waarschuwden mij van tevoren voor eventuele gevaren, aangezien het hier om een nieuw type vervoermiddel gaat. Wat als het fout zou gaan? Geen probleem. De kleine lettertjes in de afgesloten reisverzekering meldden namelijk niet dat je niet in een autonome drone mag vliegen. En eind goed, al goed. Het was een prachtige ervaring en ik ben dus de eerste Nederlandse drone-onaut die in de ehang heeft gevlogen.

Dezelfde dag heeft ondergetekende tevens in een autonome auto gereden – level 4 voor de fijnproevers – op de openbare weg in Guangzhou; een stad van 15 miljoen inwoners. Een stad bijna zo groot als Nederland en qua inwoners dus op Manhattan lijkt, maar dan in het kwadraat. Ik ben wel één keer door rood gereden, maar dat kwam door wapperende bladeren die het zicht op het stoplicht belemmerden.

Wat zijn de lessons learned uit deze unieke ervaring? Twee observaties. Allereerst dat de drone als vervoersmiddel opeens zomaar in de showroom staat. Geen prototype waar nog twintig jaar aan moet worden gesleuteld, maar een product dat nu gewoon kan worden aangeschaft, ook in Nederland. Indien de wet- en regelgeving is aangepast, kan er zelfs mee worden gevlogen, slechts een kwestie van tijd. De tweede observatie betreft de beleving en het gemak. Vliegend jezelf snel kunnen verplaatsen is altijd spectaculairder dan in de file staan. Stelt u zich voor: op de A12 beweegt u zich voort in een slakkengangetje en boven u vliegen de autonome drones ongehinderd naar hun bestemming. Dan denkt u toch ook: wat doe ik hier nog, ik wil ook in een drone! Zo simpel is het.

Allereerst dat de drone als vervoersmiddel opeens zomaar in de showroom staat.

Inmiddels zien we dat gerespecteerde autofabrikanten zich niet alleen nog maar richten op de horizontale verplaatsing, maar nu ook op het verticale. Een logische stap, aangezien de technologieën rond autonoom bewegen niet zo veel van elkaar verschillen, en het is een nieuwe markt vol met kansen.

Al met al interessante ontwikkelingen die voor het Nederlandse bedrijfsleven voldoende kansen bieden. Denk aan de reeds bestaande Nederlandse dronebouwers, toeleveranciers in de automotive sector en IT-bedrijven die zich met big data en artificial intelligence bezighouden. Nieuwe tijden, nieuwe kansen dus.

Reactie toevoegen