Development

Software-ontwikkeling
Digitalisering gaat te vaak voorbij aan eindgebruiker

Digitalisering gaat te vaak voorbij aan eindgebruiker

Ondanks de mogelijkheden worden applicaties toch nog te vaak ontworpen vanuit aannames over de eindgebruiker.

© COO Public Domain (via Pixabay),  ijmaki
28 september 2020

Als het gaat om het creëren van oplossingen voor business vraagstukken staat snelheid vaak bovenaan het wensenlijstje. Organisaties willen te snel door naar de vraag: hoe gaan we het bouwen en met welke technologie? Dit leidt er dikwijls toe dat men tijdens de keuze en creatie van de oplossing binnen een vacuüm opereert en de eindgebruiker buiten beeld raakt. Met alle gevolgen van dien. 

Om snel digitale oplossingen te ontwikkelen wordt doorgaans gewerkt met een selecte groep mensen. Zij stellen de functionele eisen voor de app vast en de oplossing wordt door een team developers binnen de deadline opgeleverd. Vervolgens wordt de applicatie aan de eindgebruiker gepresenteerd, die er mee aan de slag kan. Dit is ook vaak het punt waarop een teleurstelling volgt. Omdat de uiteindelijke oplossing niet tegemoet komt aan de eisen van de eindgebruiker en dus een te kleine, of helemaal geen bijdrage levert aan het oplossen van het probleem. De applicatie is daarmee een loze investering. 

Aannames over gebruiker

Het gebruik van low-code - waarbij er in tegenstelling tot bij traditionele software-ontwikkeling wel goede mogelijkheden zijn om de eindgebruiker actief te betrekken bij het ontwikkelproces - neemt weliswaar toe. Maar toch zie je ook hierbij dat de user experience voor een applicatie wordt ontworpen op basis van aannames over de gebruiker. Dit terwijl ieder ontwikkelproces zou moeten starten met de eindgebruiker of beter gezegd onderzoek naar deze gebruiker. Voer daarom voor, tijdens en na het ontwikkelproces onderzoek uit. Hiermee krijg je inzicht in de context van de gebruiker en hoe deze zijn of haar werk, al dan niet met behulp van tools, uitvoert. Dit helpt bepalen waar de grootste meerwaarde van de applicatie ligt.  

Voor de ontwikkeling van een succesvolle applicatie moet je de juiste balans vinden tussen functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Dit betekent vanuit beide disciplines samen nauw optrekken, bepalen welke functies essentieel zijn en bedenken hoe je deze integreert op een manier die logisch is voor de gebruiker. Daarbij is het belangrijk om continu te bedenken wat het oplevert voor de eindgebruiker, deze gedurende het ontwikkelproces niet uit het oog te verliezen. Valideer dus continu wat je oplevert zodat je zeker weet dat er geen teleurstelling volgt als je het eindresultaat presenteert. 

Het gaat er uiteindelijk niet alleen om of je een gedegen ontwikkelplatform gebruikt en of je snel een applicatie kunt bouwen. Je moet het juiste eindproduct opleveren dat daadwerkelijk wordt gebruikt. Alleen zo lever je een applicatie waar zowel de eindgebruiker als de organisatie mee vooruit kunnen.

Reactie toevoegen
1
Reacties
julien verrydt 28 september 2020 12:35

Ik heb altijd de eind gebruiker geinformeerd
voor controle van het programma omdat zij de kennis hebben als gebruiker
gedurend het hele proces. Met hun wensen en uitwisselen van wederzijdse ideeen.