Overslaan en naar de inhoud gaan

De oplossing voor het tekort aan IT’ers? De paplepel

Voor veel bedrijven zijn IT’ers cruciaal voor de organisatie. Zeker nu we het afgelopen jaar massaal op afstand werkten, is meer dan ooit gebleken hoe belangrijk een goed functionerende IT-infrastructuur is. Digitalisering is in een stroomversnelling gekomen. Desondanks heerst er in Nederland nog altijd een chronisch tekort aan IT’ers en programmeurs. Tijd dus om dit tekort op te lossen. En dat begint bij kinderen.
kind laptop blij
© Shutterstock
Shutterstock

IT zkt. personeel

Het tekort aan werknemers in de IT-sector speelt al jaren en is door de coronacrisis alleen maar nijpender geworden. Gelukkig lopen er verschillende initiatieven om dit tekort aan IT-personeel op te lossen, zoals het Techniekpact. In deze overeenkomst wordt ingezet op vier thema’s (instroom, lerarentekort en -professionalisering, publiek privaat samenwerken en leven lang ontwikkelen) met landelijke afspraken en techniekpacten en acties in regio’s.

Een van de ideeën is om digitale vaardigheden op school te implementeren. De verwachting en hoop is dat als kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs kennis maken met techniek,  ze hier geënthousiasmeerd over raken. Hopelijk zelfs zo erg dat ze hierdoor uiteindelijk kiezen voor een technische opleiding.

Maar helaas zijn de verschillende initiatieven nog niet genoeg om het personeelstekort op te lossen. Daarom is het belangrijk om ook te kijken naar andere manieren, ook buiten school, om kinderen te enthousiasmeren voor techniek.

Jong geleerd, oud gedaan

Zeker voor kinderen die opgroeien in het digitale tijdperk is het essentieel om digitale vaardigheden op te doen. Niet alleen voor zichzelf, omdat die vaardigheden hoe dan ook handig zijn ongeacht zij voor een baan in de ICT kiezen, maar dus ook voor de toekomst. En daar zijn tal van tools voor. Zo komt er steeds meer speelgoed op de markt die kinderen meenemen in de wereld van het programmeren, vaak in de vorm van programmeerbare robots of codeersets. Met dit soort educatieve gadgets leren kinderen zichzelf fundamentele codeervaardigheden aan én ontwikkelen ze de cognitieve kwaliteiten die nodig zijn om abstracte en complexe regels en aaneenschakelingen te begrijpen.

Daarnaast zijn educatieve gadgets goed voor de creativiteit. Door zelf aan de slag te gaan met dingen verzinnen, programmeren en/of bouwen, worden kinderen immers creatief aan het denken gezet. Zo wordt techniek en de mogelijkheden ervan niet alleen meer tastbaar voor kinderen, maar ook gewoon leuk. Ze zien direct resultaat van hun ideeën en de mogelijkheden zijn oneindig.

Door kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met techniek en ICT, vergroot je dus de kans dat ze hier enthousiast over raken. Maar dat gaat verder dan alleen digitale vaardigheden op school. Ook thuis kunnen kinderen geënthousiasmeerd worden voor ICT.

Hopelijk leidt dit ertoe dat ze ‘als ze later groot zijn’ ook daadwerkelijk kiezen voor een baan in deze sector. Een sector die nu al zo veel kansen biedt, en door het tekort aan goed personeel alleen maar aantrekkelijker zal worden voor jonge starters. Niet alleen vanwege de hoge baankans en het financiële perspectief, maar vooral omdat het een branche is die in ontwikkeling is en zal blijven. En dus perfect voor de creatieve kinderen van nu, om zich ook in de toekomst te kunnen blijven uitdagen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in