Overslaan en naar de inhoud gaan

De olifantendans versnelt

Carrier AT&T komt van onderaf, vanuit de netwerkinfrastructuur. De overname is ongetwijfeld een reactie op het bouwen van eigen netwerken door internetgiganten als Apple, Facebook en Google. Deze proberen van bovenaf - vanuit de content - controle te krijgen over de gehele leveringsketen naar de consument. De content providers gaan zich dus in toenemende mate de rol van carrier toe-eigenen. Het mag geen verwondering wekken dat de carriers op hun beurt content gaan verzorgen.
Olifanten
© Pixabay CC0 Public Domain
Pixabay CC0 Public Domain

Met de overname van Yahoo deze zomer ging Verizon AT&T voor op dit pad.

De geschiedenis herhaalt zich. Denk aan de beginjaren van het Web, toen de minuscule internet access provider AOL de reus Time Warner overnam (toen ook al!). Veel carriers die deze strategie kopieerden zijn destijds van een koude kermis thuisgekomen, waaronder onze eigen KPN die met Planet Internet een eigen content producent in huis haalde maar daar nooit echt profijt van heeft gehad. De toekomst zal uitwijzen of het deze keer anders zal gaan.

Wat betekent dit alles voor de consument? De grote spelers willen zo diep mogelijk in de portemonnee van de klant grijpen: zijn (mobiele) netwerkaansluiting in handen hebben, net als zijn mobiele device (zoals Apple en Google), zijn home device (voor TV en video – Apple, Google en Amazon), binnenkort zijn auto en niet in het minst de content zelf. Er tekenen zich ecosystemen af waarbinnen alles wat de consument nodig heeft door één partij wordt geleverd: content, hardware en connectivity. Zoiets als een Google Continent, Apple Arena, FaceBook Village, Mount Microsoft en nu dan de AT&Time Warner World.

Het gaat er vooralsnog relatief vreedzaam aan toe. Maar wat gebeurt er als de concurrentiestrijd verhardt? Als de klant van de één content van de ander wil afnemen? Als een Google Cloud gebruiker een Netflix-kijker wordt? Wie garandeert dat Google in dat geval het verkeer niet afknijpt of vertraagt? En andersom, zal AT&T Time Warner een klant die YouTube wil kijken neutraal behandelen? De vraag stellen is haar beantwoorden: natuurlijk niet. Eigen klanten krijgen voorrang. Dat is een natuurwet en daar gaat in dit verband netneutraliteit over.

De ontwikkeling van de informatiesamenleving heeft uitgewezen dat neutraliteit van, en diversiteit in het aanbod en keuzevrijheid van de gebruiker tot meer groei leiden. De gebruiker moet zelf kunnen kiezen voor de snelheid, prijs, kwaliteit of innovatie van zijn content, netwerk en apparatuur. Dat zou niet mogen worden opgelegd door anderen. Het is zaak een gelijk speelveld te handhaven voor iedereen. Digitale content is zo langzamerhand de zuurstof van de maatschappij. Het ene individu krijgt toch ook niet meer frisse lucht toegediend dan het andere?

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in