Management

Datamanagement
Datadriven

Datadriven

Een organisatie datadriven maken is meer dan twee databases met elkaar laten babbelen.

7 juli 2020

Heel veel organisaties willen tegenwoordig 'datadriven' worden. Daar is niks mis mee en als je dat echt wilt dan kan dat best. Maar je moet wel je hele organisatie overhoop willen halen, want het betekent dat je op allerlei plekken informatie moet gaan verzamelen. Soms kan dat geautomatiseerd, maar soms zul je ook wat meer nadruk op je administratie moeten leggen.

En het betekent niet alleen dat al je procedures – liefst lean – op elkaar moeten aansluiten, maar ook al je gegevensverzamelingen. Wil je uit die brij van gegevens ook nog eens conclusies over de bedrijfsvoering kunnen trekken, dan zullen al die gegevens wel volledig moeten zijn – en kloppen. Dat betekent op zijn beurt weer dat je controleslagen en feedbackloops moet inrichten.

Wil je ook conclusies over de bedrijfsvoering kunnen trekken uit die brij van gegevens, dan zullen al die gegevens wel volledig moeten zijn – en kloppen 

Alsof dat allemaal niet genoeg was, zul je er ook rekening mee moeten houden dat een organisatie voortdurend in beweging is – en wat je niet wilt, is dat elke verandering dat fraaie bouwwerk in elkaar doet storten.

Dat is nogal wat. Goed, de grove lijnen kun je best op een bierviltje kwijt, maar het venijn zit ’m in de details. Om er een goed doortimmerd verhaal van te maken, moet je heel wat papierwerk doen. En onderhouden.

Maar wat schetst elke keer mijn verbazing? Men gaat vrolijk een dergelijk traject in zonder enige aandacht aan al die afhankelijkheden te besteden. Jongens, dat je twee databases met elkaar kunt laten babbelen, betekent nog niet dat er enige relevante informatie uit te halen is. En als de administratie een wassen neus is of als verplicht nummer wordt gezien, hebben al die mooie rapporten die uit het systeem rollen geen enkele waarde.

Dat je twee databases met elkaar kunt laten babbelen, betekent nog niet dat er enige relevante informatie uit te halen is

En het maakt me niet uit welk baasje jij bent en hoe belangrijk jij jezelf vindt, maar als je de workflow verandert, zul je niet alleen de administratie daarop moeten aanpassen, maar ook de procedures en werkinstructies. Dat waren de afspraken. Ongeacht of jij "wel wat beters” te doen had. Nog afgezien van het feit dat je collega’s verderop in het proces het ook graag hadden willen weten.

Vaak begint het met 'datadriven'. Vaak eindigt het met 'over de kop op z’n bolletje in de berm'.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni-julinummer 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen