Innovatie & Strategie

Cloud
Cloud

Cloud: medicijn tegen maatwerkverslaving

Bedrijven moeten met moderne softwareleveranciers om de tafel

niet voor het geld de cloud in © Sogeti
13 juni 2018

Tot voor kort draaide de softwaresector vooral om maatwerk: software werd aangepast aan de specifieke behoeften van een bedrijf. Customization was de crème de la crème van appontwikkeling.

Tijden zijn echter veranderd, want vernieuwde softwareversies volgen elkaar in hoog tempo op. Maatwerkapplicaties raken daardoor snel verouderd en de voorsprong op concurrenten verdampt.

Een goede applicatie helpt organisaties om te breken met ouderwetse processen en over te stappen op moderne best practices. Hoewel specifiek maatwerk vroeger enorm populair was, is het niet zo flexibel en doelgericht als de apps die momenteel door organisaties worden gebruikt. De oplossing om de voorsprong op de concurrentie terug te krijgen, ligt in het cloudaanbod van moderne softwareleveranciers.

Om de tafel

Organisaties die van hun maatwerkverslaving willen genezen, doen er verstandig aan om eens met moderne softwareleveranciers om de tafel te gaan zitten. Zij bezitten de kennis en knowhow van de sector, waardoor ze met creatieve, innovatieve oplossingen komen en uitstekende apps ontwikkelen. Het afscheid nemen van die maatwerkmentaliteit betekent ook dat je open komt te staan voor innovatieve oplossingen die je anders niet zou hebben.

Samen met leveranciers bestaande processen tegen het licht houden en kijken of zij beter kunnen, helpt om te bepalen waar het concurrentievoordeel ligt. Vervolgens wordt software, draaiend in de cloud, gebruikt om bedrijfsprocessen opnieuw in te richten. Deze software is echter niet altijd een goede match met de klant. Als de ERP-processen dermate afwijken van de processen in de organisatie, zijn er twee mogelijke routes om die op elkaar aan te laten sluiten:

1. De oplossing aanpassen

De eerste mogelijkheid is om de oplossing aan te passen. Dit is voor de meeste organisaties een stap terug. Door de oplossing aan te passen aan de wensen, maak je dezelfde fouten als toen organisaties leveranciers vroegen om software op maat te maken. Dit betekent veel werk voor de leverancier, het duurt langer en de oplossing wordt voor de organisatie veel duurder. Die hoofdpijn kun je je beter besparen.

2. De eigen processen aanpassen

De tweede optie is de eigen processen aanpassen, wat de betere oplossing is. Maar deze optie wordt niet altijd gekozen. Uit onderzoek van Panorama blijkt dat 90 procent van de organisaties ERP-systemen (tot op zekere hoogte) op maat laat maken. De meest genoemde reden is dat sommige oplossingen nog niet sectorspecifiek genoeg zijn.

Standaarden

ERP-leveranciers werken daarom hard aan cloudtoepassingen die met elkaar kunnen communiceren door gebruik van open standaarden. Bovendien ontstaat er door het combineren van standaardcomponenten een integrale oplossing, die haast voelt als een maatwerkoplossing. Zo krijgen organisaties de aanpasmogelijkheden die ze wensen, zonder het uitgebreide proces van maatwerk van leveranciers. Over het beheer en onderhoud van de oplossingen hoeven bedrijven zich ook meteen geen zorgen meer te maken, dit ligt in de handen van de leverancier.

Hoe geavanceerder deze softwareapplicaties worden, hoe meer mogelijkheden ze bezitten. En dus wordt de noodzaak van aanpassen tot een minimum beperkt. Cloudgebaseerde apps zijn de sleutel voor organisaties om processen snel en flexibel om te zetten in concurrentievoordeel. Er is geen betere manier om van de maatwerkverslaving af te komen.

Reactie toevoegen