Management

Privacy
autonome auto

Auto-data vereisen maatschappelijk debat

Van wie zijn de gegevens die de talloze systemen in moderne auto's genereren?

© Volvo
19 april 2019

Vooruitstrevende autofabrikanten zien een toekomst voor zich waarin zij data uit verschillende systemen in de auto kunnen combineren en analyseren. Rijgedrag, veel bezochte plekken, muzieksmaak en talloze andere zaken worden dan boven water gehaald. Een enorm voordeel voor autofabrikanten, maar ook voor de consument kan het handig zijn. Denk aan hulpdiensten die automatisch worden gebeld in geval van nood, of doelgerichte infotainment content om de algehele rijervaring op te krikken. De data die consumenten beschikbaar stellen, opent deuren naar veel nieuwe features en services voor autorijders.

Er is echter een kanttekening. De consument moet zijn data wel beschikbaar wíllen stellen. Ondanks dat data vele features mogelijk maakt, blijkt uit een onderzoek naar Car Data Monetization van McKinsey & Company dat we geen daadwerkelijke waarde uit deze informatie kunnen halen als de consument deze data niet consequent wil delen. Het onderzoek stelt dat klanten erop moeten vertrouwen dat als zij de data delen met de autofabrikant, deze op een verantwoordelijke manier opgeslagen en gebruikt wordt.

Zoals CEO John Chen eerder in een blog op AG Connect omschreef, staan de onvermijdelijke implicaties van een data gedreven economie voor de deur. De discussie over veiligheid en privacy wordt in alle hevigheid gevoerd en het is dan ook een van de belangrijkste kwesties waar beleidsmakers vandaag de dag mee te maken hebben. De connected auto doet daar weer een schepje bovenop.

Het kan namelijk goed zijn dat in de nabije toekomst we bepaalde services voor in de auto, in de vorm van software, tijdelijk huren of kopen. Denk aan onder andere navigatie, dode hoek sensors of zelfs motormanagementsoftware om de high-performance van een auto voor te bereiden op een roadtrip. Autofabrikanten kunnen hierdoor in de toekomst nog zoveel meer data verzamelen dat ze hun aanstaande modellen hierop kunnen aanpassen en verbeteren. Het is misschien moeilijk te geloven, maar op dit moment is het zo dat als de auto eenmaal de dealer heeft verlaten, de fabrikant nog weinig over de desbetreffende auto te weten komt. Met de connected auto verandert dit beeld volledig. 

Data aan het werk

Dat dit beeld wordt veranderd, geldt niet alleen voor de autofabrikant en automobilist. Uiteindelijk is het doel om alle data die de connected auto verzamelt, ook te delen met gemeentes en steden. Het kan namelijk interessante inzichten opleveren. Zo kan een stuk wegdek waar veel auto’s vaak lijken te remmen nadat het een nacht gevroren heeft, duiden op een glad wegdek. Dit is een interessant gegeven voor gemeentes, want hierdoor weten ze precies waar er bij glad weer gestrooid moet worden.

Autofabrikanten staan te trappelen om deze data naar eigen hand te zetten en dit verlangen neemt alleen maar toe. Zeker wanneer software en elektronica als onderscheidende factoren in auto’s worden gezien en er nog meer data verzameld kan worden. Om een beeld te schetsen: de moderne, luxueuze auto, met de nodige ingebouwde software en navigatie en allerlei andere interessante features, heeft meer dan honderd miljoen regels aan code en zes tot acht besturingssystemen nodig. Acht van de tien autobranche executives verwachten dan ook dat data toekomstige automodellen gaat verbeteren, en 83 procent denkt hier veel geld aan te verdienen. De vraag is echter of dit wel ethisch is. Moet de door de consument gegenereerde data niet beschermd worden, in plaats van uitgebuit om de winst te verhogen?

Stijgende cybersecurity risico’s

Hoewel de connected auto allerlei spannende mogelijkheden presenteert, komen er ook een hoop risico’s bij kijken op het gebied van cybersecurity. Een uitdaging die we eerst moeten aanpakken om het maximale uit de autonome auto te halen.

Steeds meer kwetsbaarheden worden toegevoegd aan auto’s in de vorm van sensors, automatische remmen, infotainmentsystemen en mobiele apps. Naarmate nieuwe producten, ecosystemen of software worden toegevoegd, wordt het bedreigingspotentieel ook groter. Dit is iets om over na te denken. Beveiliging kan je immers niet achteraf in je systeem boren. Security moet bij elk component en bij elke stap van het proces worden geïntegreerd. Beveilig je supply chain, gebruik alleen betrouwbare componenten en reageer snel op nieuwe issues.

Reactie toevoegen