Management

Software-ontwikkeling
Samenwerken

50 jaar IT: Van interne IT naar externe co-creatie (2)

Snel integreren van nieuwe functionaliteit

© CC0 - Pixabay skeeze
8 januari 2018

Facebook begon ooit als smoelenboek voor een universiteit. Het is nu het wereldwijde social-mediasoftwareplatform. En het mooie is, je betaalt voor het gebruik ervan geen licentiekosten.

Vernieuwingen in functionaliteit worden zonder dat je een onderhoudsvergoeding betaalt automatisch doorgevoerd. De rekening voor dit alles wordt betaald door de informatie die je plaatst en deelt met andere gebruikers. Informatie die slim wordt gebruikt om andere, wel betalende, belangstellenden te paaien om het platform voor hun commerciële uitingen te gebruiken.

Een dergelijke trend zien we in alle hoeken van de softwaremarkt. Een fundamentele verandering ten opzichte van de voorheen gebruikelijke licentie-aankoop- en onderhoudspolitiek van softwareleveranciers. Software had gewoon een prijs en je betaalde standaard een onderhoudsvergoeding om in ieder geval de fouten in de geleverde software te laten herstellen. Grote functionele vernieuwingen werden doorgaans met ingrijpende upgradediensten en een extra financiële donatie geleverd. Dit alles ongeacht het gebruik van de software, het belang van de toepassing voor de organisatie of de waarde van de informatie die erin werd opgeslagen. In de ERP-wereld had je wel een aantal slimme of dominante leveranciers met een branche-afhankelijke prijsstelling. In de softwaremarkt voor het beheer van ongestructureerde informatie was de functionaliteit een gegeven en de prijs voor iedereen gelijk.

Grondleggers

Interessant is het daarom om te constateren dat met name in de sector voor het beheer van ongestructureerde informatie veel grondleggers van gerenommeerde softwaremerken hun bedrijf hebben verlaten (of verkocht) om een geheel nieuw softwareplatform te ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn John Newton van Documentum die in 2005 Alfresco start of Ike Kavas van Kofax die in 2010 met Ephesoft begint. Beide bedrijven maken gebruik van het open-sourcebusinessmodel. Hiermee  hebben ze het traditionele koop- en onderhoudsmodel verlaten ten gunste van een meer gebruiksgerichte prijspolitiek: beginnend met een open-sourceversie die tot een bepaalde functionaliteit en omvang gratis kan worden gebruikt. Verder aangevuld met premium versies en premium support, waar je een gebruiksvergoeding voor betaalt.

Co-creatie

Ook hun softwareontwikkelstrategie is fundamenteel anders. Deze is niet meer gebaseerd op een 100 procent eigen ontwikkelcapaciteit en -snelheid. De productontwikkeling wordt mede gerealiseerd door nauwe samenwerking met meerdere (co-creatie)partners. Ook het snel integreren van nieuwe  functionaliteit van andere open-sourceleveranciers hoort bij de strategie. Hiervoor is een constante marktscan voor interessante functies een standaardelement van de CTO-functie geworden. Niet meer alles zelf bedenken en ontwikkelen, maar vooral extern observeren, bediscussiëren en bij goed gevolg integreren. Hiermee worden nieuwe functies en platformupgrades zeer snel gerealiseerd. En het mes snijdt aan twee kanten. De platformleverancier blijft innovatief met snelle vernieuwingen en de niche-functieleverancier lift mee op de statuur en klantenbase van de platformleverancier. Met alle voordelen voor de eindgebruiker, die het uiteindelijke product gebruikt.

Reactie toevoegen