Innovatie & Strategie

Wetenschap

Zelfrijdende auto een gevaar voor fietsers

28 december 2015
Het is onduidelijk hoe zelfrijdende auto's in een echte verkeerssituatie reageren op fietsers. Dit zegt hoogleraar verkeersveiligheid Marjan Hagenzieker in Trends 2016, de jaarlijkse eindejaarsbijlage van Verkeerskunde.

Fietsers vertonen soms onvoorspelbaar gedrag en de vraag is hoe een auto zonder chauffeur daarop reageert. Van veel andere nieuwe technologie in het verkeer is nog niet precies duidelijk wat het effect is op de verkeersveiligheid. Verkeerskunde heeft het hele verhaal.

Meer onderzoek

Ook andere factoren spelen een rol bij de verkeersveiligheid, want waarom neemt het aantal ernstig gewonden in het verkeer toe, wat zijn de effecten van bellen en internetten onderweg en hoe verandert de interactie tussen weggebruikers als de automatisch rijdende auto zich in het normale verkeer mengt? Een breed scala aan onderzoeksvragen die prof.dr. Marjan Hagenzieker, sinds 2014 hoogleraar verkeersveiligheid aan de Technische Universiteit Delft, wil beantwoorden.

Tests

Google zelf heeft het gedrag van zijn zelfrijdende auto getest met een hele reeks obstakels, waaronder ook fietsers. Medewerkers van het bedrijf reden op hun fiets dwars door het parcours van de autonome auto's. Dit was bedoeld als een leerproject, zodat de boordsystemen van de auto beter konden reageren op zo'n fietser. Een bijkomend probleem is, dat fietsers vaak denken dat ze onkwetsbaar zijn en dat de robotauto toch wel zal remmen als dat nodig is.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.