Windows 8 stuwt omzet Microsoft naar record

25 januari 2013
Microsoft heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar geprofiteerd van een sterke vraag naar zijn nieuwe besturingssysteem Windows 8. Het bedrijf behaalde een recordomzet van 21,5 miljard dollar.

Update: Een jaar eerder kwamen de inkomsten nog uit op nog 20,9 miljard dollar, blijkt uit de donderdagavond (Nederlandse tijd) gepubliceerde kwartaalcijfers. De nettowinst daalde wel, met bijna 4 procent naar 6,38 miljard dollar. De omzet is in lijn met de gemiddelde verwachting van analisten, de winst ligt daar iets boven.

Tegelijk gaan ook de kosten stevig omhoog. Microsoft stak vorig kwartaal 4,31 miljard dollar in verkoop en marketing, 15 procent meer dan een jaar eerder. De kostenstijging houdt verband met de introductie van onder meer Windows 8, Windows RT en de Surface-tablet. De uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling stegen met 6,6 procent naar 2,53 miljard dollar.

Financieel directeur Peter Klein zei in een conference call dat er meer vaart komt in de verkoop van Windows 8 en Windows Phone 8, en verwacht hetzelfde van komende producten als Office 2013 en de Surface Pro-tablet. Zakelijke klanten sluiten volgens Klein ook meer langlopende contracten af. De omzet daaruit steeg met ruim 15 procent, een indicatie voor klantentrouw op langere termijn.

Omzet Windows-divisie stijgt met 24 procent

De Windows-divisie zag de omzet in het tweede kwartaal met 24 procent groeien ten opzichte van een jaar eerder, tot 5,88 miljard dollar. Rekening houdend met zogenoemde "uitgestelde omzet" en upgrade-aanbiedingen steeg de Windows-omzet echter maar met 11 procent.

Eerder deze maand werd al bekendgemaakt dat tot dusver 60 miljoen licenties zijn verkocht voor Windows 8. Daarmee houdt de verkoop gelijke tred met die van eerdere versies, zegt Microsoft zelf. Diverse marktonderzoekers, waaronder NPD, Gartner en  IDC, hebben echter gemeld dat de verkoop van Windows 8 tot dusver tegenvalt en niet heeft kunnen voorkomen dat de pc-verkopen in het 4e kwartaal zijn ingezakt.

Aanbod van producten moet breder, prijzen diverser

Financieel directeur Klein erkende met zoveel woorden dat het heeft geschort aan de beschikbaarheid van apparaten met Windows 8 en een aanraakscherm. Microsoft werkt nu samen met fabrikanten om een diversiteit aan configuraties op verschillende prijsniveaus in de winkels te krijgen, zei hij.

Voorlopig blijft Windows 7 echter het grote trekpaard. Volgens CFO Klein draait Windows 7 nu wereldwijd op 60 procent van alle pc's in grote ondernemingen en gaat de migratie vanaf oudere versies gestaag door.

Busines-divisie verliest 10 procent aan omzet

De tweede melkkoe van Microsoft, Office en aanverwante producten, moest 10 procent van zijn omzet inleveren in vergelijking met vorig jaar. Er bleef voor de Business-divisie 5,69 miljard dollar over. Naar verwachting begint Microsoft nog dit kwartaal met de levering van Office 2013, dat voor een opleving van de verkoop moet zorgen.

De verkoop van serverproducten als SharePoint, Exchange en Lync (die onder de Business-divisie vallen) gaf afgelopen kwartaal wel een procentuele groei met 'dubbele cijfers' te zien, aldus Microsoft in een toelichting.Vooral Lync was een uitschieter met 3 procent groei.

Verkoop SQL Server en System Center schiet omhoog

Dankzij onder meer SQL Server en System Center kon de divisie Server & Tools als geheel een groei van 9 procent noteren, wat een omzet van 5,19 miljard dollar opleverde. De verkoop van SQL Server nam zelfs met 16 procent toe en die van System Center met 18 procent.

Verkoop Xbox valt sterk terug

De spelcomputer Xbox 360 vormt de spil van de divisie Entertainment and Devices. De verkoop van Xboxes kelderde met 28 procent naar 5,9 miljoen stuks. Met video-conferencingtak Skype ging het beter: het aantal belminuten steeg met 59 procent. De verkoop van Windows Phone is met ruim een factor 4 toegenomen. De omzet van de hele divisie kromp met 11 procent tot 3,77 miljard dollar.

 Met onderdelen als de zoekmachine Bing wist de divisie Online Services zijn omzet met 11 procent op te hogen tot 869 miljoen dollar. Microsoft wist  in het 2e kwartaal 15 procent meer omzet uit online-advertenties te halen dan een jaar geleden.De divisie lijdt echter nog altijd operationeel verlies, al is dat wel 38 procent minder dan vorig jaar in het 2e kwartaal.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.