Innovatie & Strategie

Privacy
GDPR EU

VS heeft eigen GDPR nodig, zegt Salesforce-CEO

Privacywetgeving GDPR (AVG in het Nederlands) zou in een VS-variant nuttig zijn voor dat land, meent Salesforce.

GDPR eu © CC0: Pixabay.com,  Harakir
30 mei 2018

Privacywetgeving GDPR (AVG in het Nederlands) zou in een VS-variant nuttig zijn voor dat land, meent Salesforce.

De ingrijpende EU-privacywetgeving die nu van kracht is, raakt niet alleen Europese bedrijven en instanties. Amerikaanse organisaties hebben ook met de GDPR te maken, of ze nu willen of niet. Opvallend genoeg stelt de CEO van cloudaanbieder Salesforce nu dat de Verenigde Staten een eigen GDPR nodig heeft.

De Amerikaanse leverancier van clouddiensten voor onder meer CRM en marketing heeft net zijn positieve resultaten voor het eerste kwartaal van boekjaar 2019 gepresenteerd. In de conference call met analisten schrijft CEO Marc Benioff de consistente, kwartaal-op-kwartaal groei van zijn bedrijf toe aan de waarde van vertrouwen. "Het verdienen en behouden van het vertrouwen van onze stakeholders, onze werknemers, onze klanten, onze partners, onze aandeelhouders, en al onze communities."

Vertrouwen herstellen

"Daarom dat ik pleit voor een nationale privacywet om de persoonlijke data van Amerikaanse consumenten te beschermen en om het vertrouwen in de tech-industrie te helpen herstellen." Benioff trekt hierbij de vergelijking met ontwikkelingen in de Europese Unie door de GDPR. Aan het einde van de conference call is de CEO nog ingegaan op vragen van analisten naar zijn pleidooi voor een Amerikaanse GDPR. Hij prijst daarin het Europese perspectief dat data het eigendom is van gebruikers.

De oprichter van Salesforce stelt dat zijn bedrijf dit begrijpt en dat het die positie altijd al heeft ingenomen. Data van klanten is ván die klanten, aldus de CEO. "Het is hun data." Hij stelt dat in sommige gevallen, zoals start-ups en next-generation technologieën, er de gedachte heerst dat data van die bedrijven is. "Ik denk dat de Europeanen met GDPR echt de gok wagen, zeker wat betreft advertenties." Maar op andere gebieden is de GDPR zeker nuttig, stelt Benioff. Het dwingt organisaties namelijk om 'terug naar de klant' te gaan. "Wij hebben hier in de VS een nationale privacywet nodig, die waarschijnlijk veel wegheeft van de GDPR."

Wereldwijde privacy-omslag

Zijn topjurist, Amy Weaver, is het hiermee eens. "We zien nu een soort wereldwijde omslag rond het belang van privacy. En het zal belangrijk zijn voor de VS om daarin een leider te zijn, en niet slechts een volger." De topvrouw stelt dat er drie dingen nodig zijn waar de VS zich op moeten richten. Ten eerste het afdwingen van transparantie bij organisaties over hun data-practices. "Wat er wordt verzameld, hoe dat wordt gebruikt, met wie het wordt gedeeld."

Ten tweede het geven van meer beheerrechten aan individuen voor hun persoonlijke data. "Zoals Marc al zei: het begint met de individuen, hun privacy en hun rechten." En ten derde het aansprakelijk stellen van organisaties voor hun privacy-practices. "Ik denk dat dit cruciaal zal zijn voor onze hele industrie in het verkrijgen en behouden van vertrouwen."

Ideaalsituatie

In de praktijk is Benioffs idee van een Amerikaanse GDPR niet direct in zicht. Juridisch topvrouw Weaver noemt als groot GDPR-pluspunt dat het de lappendeken van Europese privacywetten heeft vervangen. Zij noemt een nationale privacywet voor de VS een ideaal, maar stelt dat het noodzakelijk kan zijn om zoiets staat voor staat te implementeren in de Verenigde Staten. "Als een praktsische stap voorwaarts."

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.