Loopbaan

Carriere
vrouwen

Vrouwen ervaren veel meer obstakels in IT-carrière

Booking.com onderzoekt negatieve reputatie ICT -sector over gelijkheid en genderdiscriminatie.

10 oktober 2018

Booking.com onderzoekt negatieve reputatie ICT -sector over gelijkheid en genderdiscriminatie.

Maar liefst 80% van de  Nederlandse vrouwen vindt dat zij tegen meer obstakels aanloopt dan mannen in haar tech-carrière. De huidige samenstelling van het personeelsbestand en het gebrek aan vrouwelijke besluitvormers en zichtbare rolmodellen vormen de grootste hindernissen.

Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Booking.com, dat zich al langer hard maakt voor meer vrouwen in de IT. Het onderzoek is naast Nederland ook in het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk, Brazilië, Duitsland, China, Australië, India en Spanje uitgevoerd onder vrouwen die werkzaam zijn in de tech-industrie en vrouwelijke studenten die geïnteresseerd zijn in een carrière in de tech-industrie. Booking.com voerde het onderzoek uit naar aanleiding van de negatieve reputatie die de sector heeft als het gaat om gelijkheid en genderdiscriminatie.

Hoewel de meerderheid van de bijna 7000 ondervraagde vrouwen (64%) over het algemeen vindt dat haar gender een positieve invloed heeft op de kans een carrière in technologie na te streven, vindt in Nederland maar 43% van de vrouwen dat dit het geval is. Bovendien stellen vrouwen dat zij tegen meer obstakels aanlopen dan mannen in hun IT-carrière. Overigens zijn vrouwelijke studenten  (50%) en middelbare scholieren (60%) hierover positiever gestemd dan de al werkzame vrouwen in de ICT.

Vrouwen in Nederland zien de tech-industrie als innovatief (51%), creatief (37%) en inspirerend (33%) en vinden dat het werk biedt dat hen voldoende uitdaagt (39%). Voor veel van de ondervraagde vrouwen is een baan in tech hun droombaan of ideale carrière. Gevraagd naar de criteria waaraan een baan moet voldoen om een droombaan te zijn, noemde bijna vier op de vijf vrouwen in Nederland inspirerend werk (78%), gevolgd door werk dat aansluit op hun natuurlijke vaardigheden (73%) en een baan die hen de mogelijkheid biedt hun eigen koers te bepalen (75%).

Vooroordelen tijdens wervingsproces

Ondanks de aantrekkingskracht en de kansen van de technologiesector, toont het onderzoek van Booking.com aan dat vrouwen in Nederland toch de nodige bedenkingen hebben en dat ze op essentiële momenten tijdens het nastreven van een tech-carrière het vrouw-zijn als een nadeel ervaren. Voor meer dan de helft (58%) van de Nederlandse vrouwen is dit het geval vanwege het feit dat de ICT-sector grotendeels door mannen wordt gedomineerd. Maar liefst een derde van de respondenten wereldwijd ervaart gendervooroordelen tijdens het wervingsproces.

De perceptie van gendervooroordelen tijdens het wervingsproces verschilt overigens sterk per land Zo heeft in Brazilië maar liefst de helft van de vrouwen het gevoel dat gendervooroordelen haar kansen op een carrière in de ICT negatief beïnvloeden, terwijl dit in Europese landen aanzienlijk lager ligt. Zo heeft 18% van de vrouwen in Nederland dit gevoel en in Engeland en Duitsland is dit 22%.

Gebrek aan rolmodellen

Daarnaast meent 40% van de vrouwen in Nederland dat het gebrek aan vrouwelijke besluitvormers hun kansen op een carrière in technologie belemmert. Al deze factoren dragen er waarschijnlijk aan bij dat meer dan vier op de vijf vrouwen in Nederland het gevoel hebben in bepaalde carrières meer problemen te hebben bij het instromen (81%), groeien en slagen (80%) dan mannen.

“Vrouwen zijn nog steeds fors ondervertegenwoordigd in de tech-industrie. Wat ons onderzoek ons nu vertelt is waar vrouwen precies de grootste hindernissen ervaren en waar de mogelijkheden tot verandering liggen”, reageert Gillian Tans, CEO van Booking.com. “Om vrouwen echt een kans van slagen te geven in tech, hebben wij als industrie de opdracht om meer te doen. Wij kunnen bijvoorbeeld meer vrouwelijke rolmodellen creëren, gendervooroordelen al tijdens het wervingsproces - vóór een vrouw wordt aangenomen - uitsluiten, en investeren in initiatieven die het aantrekkelijke en uitnodigende karakter van de industrie in alle stadia accentueert, van nieuwkomers tot senior leidinggevenden.”

Meer vrouwen de tech-industrie in krijgen, is volgens de CEO van Booking.com een richtlijn die raakvlakken heeft met educatie, sociale ontwikkeling, bedrijfsverantwoordelijkheid en overheidsinitiatieven. “Als de tech-industrie een evenwichtig aanbod van talent wil behouden, zullen we allemaal hard moeten werken om vrouwen tijdens hun educatie al in contact te brengen met tech, zodat we voor jonge vrouwen een positieve invloed zijn bij de vorming van hun perceptie van STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics, red.).”

Aanmoediging door ouders

Als het gaat om carrièrekeuzes, hebben onderwijs en educatie volgens het onderzoek al vroeg een aanzienlijke invloed op de uiteindelijke loopbaankeuzes van vrouwen. In Nederland zegt meer dan zes op de tien vrouwen dat hun loopbaankeuze is beïnvloed door de vaardigheden die ze op school en in het hoger onderwijs (69%) ontwikkelden en door de vakken die ze kozen (73%).

Het percentage deelnemende en afstuderende meisjes in STEM-onderwijs ligt over het algemeen hoger in Aziatische landen in vergelijking met het westen. Dit komt volgens de onderzoekers mogelijk doordat vrouwen daar meer geneigd zijn om in de voetsporen van hun ouders te treden (64% in India en 52% in China, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 40%). Hier komt bij dat vrouwen in China en India bij het zoeken naar informatie over mogelijke carrièremogelijkheden sneller zullen zoeken bij tech-gerelateerde organisaties waar ze deel van uitmaken (bijv. Girls Who Code) (respectievelijk 36% en 27% tegenover een wereldwijd gemiddelde van 20%). “Dat bewijst dat vroeg handelen op positieve wijze kan resulteren in een meer evenwichtige personeelssamenstelling”, reageert Tans.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.