Innovatie & Strategie

Juridische zaken
Opels

Volgende massaclaim sjoemelsoftware: tegen Peugeot, Citroën en Opel

Non-profit gaat na Volkswagen, Renault en Dacia achter meer dieselfraudeurs aan.

© Stellantis
17 januari 2022

Non-profit gaat na Volkswagen, Renault en Dacia achter meer dieselfraudeurs aan.

Stichting Car Claim dient een grote massaclaim in tegen de autofabrikanten van de merken Peugeot, Citroen, DS en Opel vanwege het dieselschandaal. Met de claimprocedure is volgens de stichting een financieel belang gemoeid dat kan oplopen tot 3 miljard euro.

De stichting, bekend van een zaak tegen Volkswagen over het gebruik van sjoemelsoftware, stelt op basis van diverse onderzoeksrapporten en emissietests, dat dieselauto’s van de merken Peugeot, Citroen, DS en Opel ook verboden sjoemelsoftware bevatten. In Nederland gaat het naar verluidt om zo'n 300.000 voertuigen. In Frankrijk worden Peugeot en Citroën inmiddels al strafrechtelijk vervolgd, terwijl Opel recent in Duitsland een miljoenenschikking trof om dat te voorkomen.

Voor alle automobilisten

De stichting komt in de collectieve procedure op voor alle automobilisten in Nederland die in de periode van 1 september 2009 tot 1 september 2019 een gemanipuleerde dieselauto hebben gekocht of geleased. De procedure is tevens gericht tegen de Nederlandse importeur en de Nederlandse autodealers van deze merken. Ook de Nederlandse moedermaatschappij Stellantis, die is ontstaan uit de fusie tussen Peugeot en Fiat, en General Motors, waarvan Opel tot 1 augustus 2017 onderdeel uitmaakte, worden gedagvaard.

Het sjoemeldieselschandaal bij het Duitse Volkswagen kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De kwestie heeft het autoconcern al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten.

Overwinning op Volkswagen, Bosch

In Nederland bepaalde de rechter in een zaak van Stichting Car Claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers in juli dat mensen en bedrijven die sjoemeldiesels hebben gekocht recht hebben op in totaal honderden miljoenen euro's compensatie. In de zaak loopt een hoger beroep. Eind november diende de stichting ook een grote massaclaim in tegen het Franse Renault en het Roemeense Dacia, dat onderdeel is van Renault, vanwege het dieselschandaal.

2
Reacties
Jasper Bakker 18 januari 2022 14:41

@NONO
Nou, consumenten hebben auto's gekocht die op papier aan bepaalde vereisten voldeden, maar dat in werkelijkheid niet blijken te doen. Doordat de ingebouwde sjoemelsoftware kon detecteren wanneer de wagens werden getest om dan het 'rijgedrag' (motorgebruik) en daarmee de uitstoot aan te passen. Dus het verkochte product voldoet niet aan zeg maar waarmee het geadverteerd is.

PS Bij Volkswagen ging het hierbij ook om milieu versus kofferbak en stereo: https://www.agconnect.nl/artikel/dieselgate-verwezenlijkt-grootste-angs…

nono 18 januari 2022 13:56

Dit is gewoon kassa voor advokaten. Het heeft niks met sjoemelsoftware te maken. Het zou van meer durf pleiten als er een rechtzaak werd aangespannen tegen iedereen die sinds 1980 met een benzine, diesel of gas auto gereden heeft. Toen was al duidelijk dat het een impact had op het milieu. Iedereen (inclusief mezelf) is schuldig. Net zoals voor het gebruik van plastic of het massaal dumpen van afval. If you are not part of the solution...

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.