Development

Software-ontwikkeling

Veel programmeerfouten in nieuwe games

28 november 2014
Een aantal grote games die dit najaar is verschenen, blijkt vol fouten te zitten. In hun haast om de nieuwe spellen voor de feestdagen op de markt te krijgen, hebben de uitgevers ervan broddelwerk afgeleverd.

Dat meldt de NOS vandaag. Game-uitgevers willen koste wat het kost hun spellen in november in de winkel hebben liggen; eind november valt het Amerikaanse Thanksgiving, en dat is traditioneel de aftrap van het cadeauseizoen dat doorloopt tot 25 december. "Het is steeds meer gebruik om een spel dat niet af is in de winkels te leggen",  citeert de NOS gamesjournalist Niels 't Hooft. Leuk is anders. Sommige games zijn bij eerste publicatie gewoon niet speelbaar.

Eén van de voorbeelden van games vol fouten is Assassins Creed. De spelers daarvan kampten met personages die plotseling geheel of voor de helft in de grond zakten, wegvallende gezichten, personages die niet meer voor of achteruit kunnen, en noem maar op. Ook bijvoorbeeld Microsofts Halo: The Master Chief Collection en Sony's DriveClub werkten bij publicatie niet naar behoren. De website van de NOS laat een aantal voorbeelden zien van de fouten.

Oplossing kost tijd en moeite

Uiteindelijk worden de problemen in de regel wel opgelost, al kost dat wel wat moeite. Ubisoft heeft al drie updates moeten uitbrengen van zijn nieuwste episode van Assassins Creed, Sony deed er anderhalve maand over om de problemen in zijn game op te lossen.

De spelletjesuitgevers zijn daarmee enigszins op het niveau beland waar Windows vroeger zat; in het verleden was daar het devies: niet installeren totdat anderen de kinderziektes hebben gesignaleerd. Microsoft heeft wat dat betreft bijgeleerd. De uitgevers van games zullen kennelijk nog enkele slagen in hun productieplanning en kwaliteitscontrole moeten maken, nu de games steeds complexer worden.


Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.