Innovatie & Strategie

Software-ontwikkeling
Zink.

Universiteit Sydney maakt zink-luchtbatterijen oplaadbaar

Tijdens het testen bleek dat de nieuwe batterijen waarschijnlijk gebruikt kunnen worden voor elektronische apparaten.

15 augustus 2017

Tijdens het testen bleek dat de nieuwe batterijen waarschijnlijk gebruikt kunnen worden voor elektronische apparaten.

De Universiteit van Sydney heeft in samenwerking met de Nanyang Technological University in Singapore een oplossing ontwikkeld om zink-luchtbatterijen mee op te laden. Dat schrijft ZDNet. Deze batterijen kunnen toegepast worden in plaats van lithium ion-batterijen.

Volgens professor en hoofdonderzoeker Yuan Chen werden zink-luchtbatterijen voorheen geproduceerd met dure metalen katalysatoren zoals platina en iridium oxide. Hierdoor konden zink-luchtbatterijen enkel worden gebruikt voor bijvoorbeeld gehoorapparaten en andere apparaten met laag energieverbruik.

Goedkoper

De onderzoekers van de universiteiten gebruiken nieuwe katalysatoren die minder kosten. Ze zijn ontwikkeld door controle van compositie, grootte en de kristalstructuur van metaaloxiden zoals ijzer, kobalt en nikkel.

Tijdens het testen bleek dat de nieuwe batterijen waarschijnlijk gebruikt kunnen worden voor elektronische apparaten. Eén van de onderzoekers schreef in een verklaring dat ze fundamentele technologische uitdagingen oplossen om zo ‘duurzame metalen luchtbatterijen voor onze samenleving te ontwikkelen.’

Goedkoper

Zink-luchtbatterijen halen hun sterkte uit de oxydatie van zink door de lucht. Door overvloed zijn ze goedkoper om te produceren dan lithium-ionbatterijen. Volgens de onderzoekers zijn zink-luchtbatterijen goedkoper, bevatten ze vijf keer meer energie dan lithium, zijn ze veiliger en beter voor het milieu.

Lithium-ionbatterijen daarentegen zijn licht en effectief – ze leveren de energie snel af. Deze batterijen worden gebruikt in Tesla’s en smartphones. Ook waren deze batterijen de vermoedelijke oorzaak achter de oververhitting van de Samsung Note 7.

1
Reacties
Gerben 21 augustus 2017 14:20

Interessant artikel. Ik heb even de link gelezen. De titel van dit artikel is niet heel passend bij wat er nu precies is ontwikkeld. Ik probeer het uit te leggen. Het probleem bij zink-lucht batterijen is dat de chemische reacties waarmee elektriciteit wordt opgewekt erg langzaam verlopen. Daardoor was de batterij alleen geschikt voor toepassingen die weinig vermogen vroegen. Het reactieproces kan versneld worden door een katalysator toe te voegen. Beschikbaar zijn al dure katalysatoren, maar verschillende partijen doen onderzoek naar goedkopere alternatieven. In het gelinkte artikel worden de resultaten van één van deze onderzoeken naar goedkopere katalysatoren beschreven. Daarbij wordt onder meer vermeld dat een cyclus (laden en ontladen) 120 uur duurt. Dat is prima voor sommige toepassingen, maar het moge duidelijk zijn dat dit nog niet ideaal is en dat een dergelijke batterij zeker niet voor alle situaties waar nu een lithium-ion batterij wordt gebruikt een volwaardig alternatief is.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.