Innovatie & Strategie

Klantinteractie

Uitgevers werken aan 'Spotify voor kranten'

4 april 2012
De uitgevers van een aantal grote krantentitels in Nederland broeden op een nieuw distributiemodel voor krantenartikelen dat veel weg heeft van hoe Spotify abonnees toegang geeft tot muziek. Zij volgen daarmee een Vlaams initiatief.

In de nieuwe opzet zouden abonnees op de dienst zelf een krant kunnen samenstellen uit het artikelen die de diverse kranten beschikbaar stellen. De uitgevers die nu in overleg zijn, brengen samen zeven titels uit, waaronder de Volkskrant, AD, Trouw, Het Parool, NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad. 

Tom Nauta, directeur van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia bevestigt in de Volkskrant  dat er gesprekken gaande zijn, maar wil verder niet ingaan op details of prijzen voor een abonnement. De krant haalt verder Marieke van der Donk aan, nu hoofd consultancy bij Deloitte maar recent in dienst van PwC betrokken bij een onderzoek naar de bereidheid van consumenten te betalen voor digitale artikelen. Volgens Van der Donk is er in de samenleving zeker een draagvlak om te betalen voor de artikelen, ook buiten de groep van de huidige krantenlezers.

Voor het eind van het jaar live

Van der Donk zegt dat de uitgevers de nieuwe dienstverlening al voor het eind van het jaar in gebruik willen nemen. De nieuwe dienst vervangt niet de huidige digitale edities die de afzonderlijke kranten op hun site bieden.

 

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.