Management

Governance
Twitter

Twitter blokkeert vanaf november alle politieke advertenties

"Dit gaat niet om vrijheid van meningsuiting, maar om betalen voor bereik."

31 oktober 2019

"Dit gaat niet om vrijheid van meningsuiting, maar om betalen voor bereik."

Twitter blokkeert vanaf 22 november alle politieke advertenties op zijn platform, zo maakte CEO Jack Dorsey gisteravond op het netwerk bekend. Advertenties over het registreren als kiezer blijven wel toegestaan, evenals andere uitzonderingen. Maar reclame voor kandidaten en bepaalde onderwerpen mogen straks niet meer. 

Dorsey gaf op Twitter diverse redenen voor de beslissing. "Een politiek bericht verdient bereik als mensen besluiten om een account te volgen of om een bericht te retweeten. Betalen voor bereik haalt die beslissing weg", legt de CEO uit. "Wij geloven dat deze beslissing niet gecompromitteerd mag worden door geld."

Daarnaast benadrukt hij dat het betalen om het bereik van politieke toespraken te vergroten, belangrijke consequenties heeft "waar de huidige democratische infrastructuur mogelijk nog niet op voorbereid is". "Het is de moeite waard om een stap terug te doen om dit aan te pakken." Volgens Dorsey gaat het hier dan ook niet om de vrijheid van meningsuiting. "Het gaat om het betalen voor bereik." 

Wat er vanaf 22 november precies nog wel en niet mag op Twitter, moet nog bekend worden. Op 15 november wordt het definitieve nieuwe beleid gedeeld. Adverteerders hebben daarna nog een paar dagen de tijd om hun advertenties aan te passen of te verwijderen, om aan dat beleid te voldoen. 

Facebook blokkeert niets

De keuze van Twitter volgt slechts een paar weken nadat Facebook juist liet weten geen berichten van politici te verwijderen of te blokkeren. Het bedrijf zei juist geen scheidsrechter te willen zijn van wat toegestane uitspraken zijn in de politieke arena. "Zou het geaccepteerd worden door de maatschappij als een privaat bedrijf een zelfbenoemde scheidsrechter zou worden voor alles wat politici zeggen?", aldus topman Nick Clegg toen. "Ik denk het niet."

Die keuze bleek eerder deze week slecht te vallen bij werknemers van Facebook, die zich in een open brief kritisch uitlieten over het advertentiebeleid voor politici. "Vrijheid van meningsuiting en betaalde meningsuiting zijn niet hetzelfde", aldus de werknemers. 

Ze stellen verder dat het beleid ervoor zorgt dat Facebook als "wapen" ingezet kan worden en dat het gebrek aan vertrouwen in het platform vergroot wordt. 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.