Overslaan en naar de inhoud gaan

Touch-scherm leidt tot fatale scheepsaanvaring

De Amerikaanse marine gaat touch-schermen voor de besturing van zijn destroyers vervangen. De moderne technologie wordt vanaf 2020 vervangen door mechanische bedieningssystemen. De oorzaak voor deze beweging 'terug' is een fatale scheepsaanvaring in 2017, die deels is veroorzaakt door het ontwerp van de touch-besturing.
marine VS, destroyer
© US Navy
US Navy

De vloot van de Amerikaanse marine wijst touch-schermen af voor de bediening van schepen en dus gaat de US Navy terug naar fysieke bedieningselementen. Hiervoor worden schepen met geïnstalleerde touch-bediening voor de gashendel (throttle) en het roer (helm) onder handen genomen en weer voorzien van traditionele knoppen en hendels. Deze operatie wordt in de komende anderhalf tot twee jaar uitgevoerd, weet de nieuwssite van het U.S. Naval Institute te melden.

Aanvaring met olietanker

Deze vervanging van de moderne besturing vloeit voort uit uitgebreid onderzoek naar de aanvaring in 2017 van de USS John S. McCain. Die destroyer van de Amerikaanse marine is toen tegen een Liberiaanse olietanker gevaren, waarbij tien matrozen zijn omgekomen en achtenveertig aan boord van de McCain gewond zijn geraakt. Ook is voor 100 miljoen dollar aan schade veroorzaakt aan de guided-missile destroyer, zo blijkt uit het onderzoeksrapport naar dit ongeval.

Direct na de aanvaring heeft de marine als waarschijnlijke oorzaken voor dit ongeluk gewezen naar de drukke scheepsvaartroute, oververmoeid brugpersoneel, en slechte communicatie tussen bemanningsleden. Na uitgebreid onderzoek komt daar de bediening via touch-schermen bij. Dat systeem is complex, de matrozen blijken slecht getraind te zijn voor gebruik ervan, en als gevolg daarvan was de destroyer effectief stuurloos.

Besturing overnemen

De onderzoekers hebben gededuceerd dat de bemanning het besturingssysteem in de backup manual mode hadden gezet waardoor computerbijsturing was uitgeschakeld. De reden voor deze handmatige instelling was dat dit een meer directe verbinding gaf tussen de scheepsbesturing en het besturingssysteem. Een bijwerking was echter dat elk bemanningslid vanaf een ander station op de brug de besturing 'naar zich toe' kon trekken. Vlak voor de aanvaring hebben verschillende bemanningsleden elk geprobeerd bij te sturen waardoor het 'beheer' over de besturing heen en weer sprong tussen de verschillende stations op de brug, zo valt te lezen in het onderzoeksverslag.

Het ontwerp van de brug van schepen is iets waar scheepsbouwers veel over te zeggen hebben, mede doordat het niet wordt gedekt door specifieke vereisten van de Amerikaanse marine. Tenminste, tot op heden dus. De US Navy doet nu touch-schermen in de ban. De focus op nieuwe technologie en innovatie heeft tot té complexe besturing geleid. Schout-bij-nacht Bill Galinis heeft in een toespraak op een marine-symposium gesteld dat dit valt in de categorie 'simpelweg omdat iets kan, betekent niet dat je het moet doen', schrijft USNI News.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in