Innovatie & Strategie

Infrastructuur
USS McCain

Touch-scherm leidt tot fatale scheepsaanvaring

Marine VS schrapt touch-schermen aan boord van destroyers, vanwege fatale aanvaring in 2017.

USS John S. McCain © US Navy
12 augustus 2019

Marine VS schrapt touch-schermen aan boord van destroyers, vanwege fatale aanvaring in 2017.

De Amerikaanse marine gaat touch-schermen voor de besturing van zijn destroyers vervangen. De moderne technologie wordt vanaf 2020 vervangen door mechanische bedieningssystemen. De oorzaak voor deze beweging 'terug' is een fatale scheepsaanvaring in 2017, die deels is veroorzaakt door het ontwerp van de touch-besturing.

De vloot van de Amerikaanse marine wijst touch-schermen af voor de bediening van schepen en dus gaat de US Navy terug naar fysieke bedieningselementen. Hiervoor worden schepen met geïnstalleerde touch-bediening voor de gashendel (throttle) en het roer (helm) onder handen genomen en weer voorzien van traditionele knoppen en hendels. Deze operatie wordt in de komende anderhalf tot twee jaar uitgevoerd, weet de nieuwssite van het U.S. Naval Institute te melden.

Aanvaring met olietanker

Deze vervanging van de moderne besturing vloeit voort uit uitgebreid onderzoek naar de aanvaring in 2017 van de USS John S. McCain. Die destroyer van de Amerikaanse marine is toen tegen een Liberiaanse olietanker gevaren, waarbij tien matrozen zijn omgekomen en achtenveertig aan boord van de McCain gewond zijn geraakt. Ook is voor 100 miljoen dollar aan schade veroorzaakt aan de guided-missile destroyer, zo blijkt uit het onderzoeksrapport naar dit ongeval.

Direct na de aanvaring heeft de marine als waarschijnlijke oorzaken voor dit ongeluk gewezen naar de drukke scheepsvaartroute, oververmoeid brugpersoneel, en slechte communicatie tussen bemanningsleden. Na uitgebreid onderzoek komt daar de bediening via touch-schermen bij. Dat systeem is complex, de matrozen blijken slecht getraind te zijn voor gebruik ervan, en als gevolg daarvan was de destroyer effectief stuurloos.

Besturing overnemen

De onderzoekers hebben gededuceerd dat de bemanning het besturingssysteem in de backup manual mode hadden gezet waardoor computerbijsturing was uitgeschakeld. De reden voor deze handmatige instelling was dat dit een meer directe verbinding gaf tussen de scheepsbesturing en het besturingssysteem. Een bijwerking was echter dat elk bemanningslid vanaf een ander station op de brug de besturing 'naar zich toe' kon trekken. Vlak voor de aanvaring hebben verschillende bemanningsleden elk geprobeerd bij te sturen waardoor het 'beheer' over de besturing heen en weer sprong tussen de verschillende stations op de brug, zo valt te lezen in het onderzoeksverslag.

Het ontwerp van de brug van schepen is iets waar scheepsbouwers veel over te zeggen hebben, mede doordat het niet wordt gedekt door specifieke vereisten van de Amerikaanse marine. Tenminste, tot op heden dus. De US Navy doet nu touch-schermen in de ban. De focus op nieuwe technologie en innovatie heeft tot té complexe besturing geleid. Schout-bij-nacht Bill Galinis heeft in een toespraak op een marine-symposium gesteld dat dit valt in de categorie 'simpelweg omdat iets kan, betekent niet dat je het moet doen', schrijft USNI News.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
4
Reacties
ai 13 augustus 2019 13:20

Het is allemaal een centen kwestie. Uitgebreid en verantwoord testen kost te veel.

Thierry Le Grand 12 augustus 2019 14:36

Jammer dat er een harde les geleerd moest worden op deze manier. Kennis nemen van ergonomische onderzoeken en fenomenen als spiergeheugen had dit kunnen voorkomen. Maar het is kennelijk belangrijker dat het goedkoop danwel ‘fancy’ is.

Ronald Scherpenisse 12 augustus 2019 14:09

De touch-scherm discussie is niet TESLA specifiek maar generiek voor elk apparaat waar je op de tast de bediening kan (kon) uitvoeren.

rutger.gooszen 12 augustus 2019 10:52

Het wachten is op het eerste onderzoek naar een ongeval met een Tesla waaruit ook blijkt dat het ontbreken van mechanische bediening in de vorm van knoppen en handels één van de oorzaken is. Ergonomie van complexe apparaten is een vaak onderschat vraagstuk waarbij inderdaad het feit dat iets kan via een scherm nog niet wil zeggen dat je het ook moet doen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.