Overslaan en naar de inhoud gaan

TMAP beschrijft hoe Devops-team kwaliteit kan optimaliseren

Testen en kwaliteitsbewaking zijn onderdelen die bij Agile- en DevOps-teams vaak niet bovenaan de prioriteitenlijst staan. Onder de druk snel te leveren, snijdt de ontwikkelaar nog wel eens een bochtje af om een functionaliteit toch te kunnen laten zien. Het voornemen dat later netjes te doen komt er dan niet altijd van.
agile team
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Gisteren presenteerden de vier auteurs de nieuwste episode uit de TMAP-reeks: Quality for DevOps teams. TMAP bestaat inmiddels 25 jaar als veelgebruikte handleiding voor testen en kwaliteitszorg en bij veel grote bedrijven zoals banken en verzekeringsmaatschappijen behoort het tot de standaardwerken.

Een van de belangrijke punten van de nieuwe TMAP-methodiek om kwaliteit hoger op de agenda te krijgen van DevOps-teams is het hele team verantwoordelijk te maken voor de kwaliteit in plaats van de producteigenaar of -ontwikkelaar.

Wanneer de teamleden vanuit beheer (Ops) zien dat zaken kwalitatief niet optimaal zijn, hebben zij er immers ook last van. Dat betekent dat zij - als de code eenmaal in productie is - vaker bij nacht en ontij moeten opdraven om problemen op te lossen. "Dan kun je als team beter zorgen dat het in een keer goed gaat, ook al kost het wat meer tijd", zegt Rik Marselis, een van de vier auteurs van boek. "Als iedereen in het team de kwaliteit in het oog houdt, krijg je 'quality at speed'".

Een andere aanwijzing is om niet gelijk aan allerlei varianten van de software te bouwen maar er eerst een uit te werken die goed werkt en daarna de andere varianten toe te voegen. De auteurs introduceren de VOICE-principes, waarbij de V van value ofwel de business value handvatten geeft om vast te stellen welke waarde je wil nastreven met de te maken software. De I van indicators vindt Marselis ook erg belangrijk. Er zijn vier groepen van indicatoren beschreven die bepalen hoe het met de kwaliteit van het proces en de deelnemers is gesteld. 

Testspecialist krijgt rol als coach

In de eerste TMAP-beginselen uit 1995 stond nog een pleidooi voor het inrichten van een apart testteam met een testmanager. Met de moderne ontwikkelmethoden werkt dat niet meer. Iedereen in het DevOps-team heeft een rol in testen en kwaliteitsborging. Marselis:"Toch is het handig om er ook een specialist bij te hebben. Die heeft dan echter meer een coachende rol dan een voor de uitvoering van het praktische testwerk.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in