Beheer

Infrastructuur
Tesla Model S

Tesla zet Autopilot op afstand uit na verkoop auto

Mag leverancier de macht houden over eigenschappen van 'slimme' apparatuur via OTA-updates?

Tesla Model S © Tesla
7 februari 2020

Mag leverancier de macht houden over eigenschappen van 'slimme' apparatuur via OTA-updates?

Tesla blijkt tegen de wil van een Amerikaanse eigenaar van een Tesla Model S de Autopilot-functie te hebben verwijderd nadat de auto al twee keer was verkocht . Een 'over the air' (OTA)-update was voldoende.

Het ging om een auto die een onafhankelijke dealer in december had gekocht bij Tesla op een veiling. De dealer had de auto vervolgens te koop aangeboden met alle opties, dus ook de Autopilot. Maar volgens Tesla had de dealer niet betaald voor de Autopilot-functie. Tesla vindt dat het daarom in zijn recht de functie in de auto onklaar te maken.

Het voorval levert een interessant juridisch vraagstuk op dat wellicht vaker gaat spelen nu steeds meer Internet of Things-apparatuur eigenschappen krijgen die op afstand beheerd kunnen worden en naar believen aangepast.

Autosite Jalopenik.com zette de gang van zaken gedetailleerd op een rij. Wanneer het een fysieke accessoire zou zijn - zeg een cruisecontrol of navigatiesysteem - en de producent zou na verkoop door een dealer langskomen om de apparatuur uit de auto te verwijderen, zou iedereen op de achterste benen staan. Maar in feite heeft Tesla met de update hetzelfde gedaan. Bij AutoPilot en Full Self Driving gaat het niet om een abonnement maar een eenmalige vergoeding van zo'n 8000 dollar.

Eigenaar betaalde wel voor functies

De nieuwe eigenaar heeft de auto gekocht - met de zelfrijdende eigenschappen actief - voor een prijs die de dealer had geadverteerd. Dus de nieuwe eigenaar heeft betaald voor de eigenschappen. Tesla heeft de auto op de veiling gekocht met de AutoPilot en Full Self Driving actief. Pas nadat de dealer de auto in zijn bezit had, heeft Tesla een audit gedaan op de auto en geconstateerd dat deze functies niet geactiveerd hadden mogen zijn. Maar toen was Tesla al geen eigenaar meer van de auto.

Had Tesla voor de veiling geconstateerd dat de functies nog onterecht waren geactiveerd en gemeld aan de dealer dat deze nog verwijderd gingen worden bij de volgende update, dan was dat nog te billijken.

Verwijdering wel of niet mogelijk?

De nieuwe eigenaar heeft de proef op de som genomen en anoniem een vraag gesteld aan een Tesla Used Vehicle Sales Advisor of het mogelijk was deze functies achteraf te verwijderen. Hij deed voorkomen dat hij een tweedehands Tesla op het oog had maar geen behoefte had aan de AutoPilot-functies. Hij zou ze graag laten deactiveren en zo bij de verkoper een prijsverlaging bedingen. Volgens de Tesla Used Vehicle Sales Advisor was verwijdering niet mogelijk nadat de functies eenmaal geïnstalleerd waren.

Volgens jalopenik.com zijn er meer gevallen waarin Tesla op vergelijkbare manier ongewild aanpassingen heeft gedaan aan eenmaal verkochte auto's.

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.