Overslaan en naar de inhoud gaan

'Telco's hinderen contentpartijen door vermijden AMS-IX'

T-Mobile, KPN en VodafoneZiggo leiden hun dataverkeer steeds minder via AMS-IX, "uit kostenoverwegingen". Dit zet Nederlandse internetbedrijven voor het blok, meldt het FD, want die telco-klanten moeten dan óf meer betalen óf het risico nemen van slechtere verbindingen naar hun eindgebruikers. Deze situatie komt aan het licht door de recente ophef over verkeersomleiding door T-Mobile die plots AMS-IX vermeed.
© CCO / Pixabay
CCO / Pixabay

Telecombedrijven stappen in toenemende mate af van de aloude internetpraktijk van open peering. Daarbij wisselen deze beheerders van grote netwerken verkeer met elkaar uit zonder dat ze elkaar daar op afrekenen. Deze 'ruil' van verkeer gebeurt dus met gesloten beurzen en heeft voor de uitwisselaars voordeel. Het FD schrijft nu dat deze praktijk is veranderd door de komst van partijen die veel dataverkeer sturen en niks ontvangen, zoals Netflix en Youtube. De grote telco's vragen zich of de situatie met peering nog wel in balans is.

Double dipping

In reactie willen de telecombedrijven dat contentpartijen - zowel aanbieders als ook afnemers - gaan betalen voor het dataverkeer, wat fors kan zijn. Dit zogeheten double dipping geeft de netwerkbedrijven dubbele inkomsten: van enerzijds de eigen klanten en anderzijds de contentaanbieders. Laatstgenoemde categorie omvat naast Netflix en YouTube ook relatief kleinere, lokaal gerichte partijen waaronder de NPO maar ook datacenters en hosters als Leaseweb en zakelijke internetaanbieders als A2B Internet. Zij zien zich nu gedwongen om óf te betalen voor directe verbindingen met de telecomreuzen, óf via netwerkomwegen het risico te lopen van verbindingen met hogere latency.

Tegenover het FD ontkennen de Nederlandse telco's dat zij zich schuldig maken aan double dipping. De uitleg is dat internetbedrijven prima terecht kunnen bij transitproviders, zoals Cogent en Telia. Leaseweb-directeur en AMS-IX voorzitter Bart van der Sloot zegt tegen het FD dat er daarbij geen grip is op de route en kwaliteit van het verkeer. "Een transitpartij kan het verkeer omleiden via het buitenland en dat leidt tot vertraging. Als kwaliteit belangrijk is, zoals voor gamers, dan wordt een gamesite gedwongen te kiezen voor een betaalde verbinding met Liberty Global, en dat levert hen wel geld op."

Eigen knooppunt eerst

In het geval van KPN speelt een subtiel ander scenario. Dat telecombedrijf heeft ruim 8 jaar terug het alternatieve internetknooppunt NL-ix gekocht en wil mediabedrijven via die route hun klanten laten bereiken. Volgens KPN is dit een kwestie van kwaliteitsbeleid, en ook van kosten. "Bij andere exchanges zijn we meer geld kwijt", verklaart een woordvoerder.

Dit argument geldt echter omgekeerd voor de klem zittende Nederlandse internetbedrijven. "Om KPN-klanten te bereiken moeten wij een poort kopen bij de NL-ix. Dan betaal je dus aan KPN", vertelt eigenaar Erik Bais van A2B Internet. Bovendien geven die betalingen niet per definitie verlichting van kosten die gemaakt moeten worden voor lidmaatschap bij AMS-IX, voor verkeersdoorvoer via dat knooppunt. Het FD concluseert dat Nederlandse contentleveranciers zoals A2B Internet, de NPO en Leaseweb zich steeds meer een tweederangs club voelen in de Champions League van de grote telecombedrijven en transitproviders.

Netflix en netneutraliteit

Daarbij klagen deze 'kleinere clubs' ook dat ze worden achtergesteld bij de grote concurrenten als Netflix en YouTube. Die partijen zouden door hun omvang meer gedaan krijgen bij de grote telecombedrijven. Overigens ontkent VodafoneZiggo tegenover het FD dat Netflix bevoordeeld zou zijn door servers direct in het netwerk van die telco te mogen plaatsen. "De NPO heeft dezelfde verbinding als Netflix", aldus een woordvoerder van het gefuseerde mobile- en kabelbedrijf. Toch wil de NPO dat marktwaakhond ACM deze kwestie gaat keuren, op gronden van netneutraliteit.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in