Overslaan en naar de inhoud gaan

Techtitanen vragen VS om eigen AVG

51 CEO's van grote ondernemingen, waaronder ook ICT-reuzen als Amazon, IBM, Salesforce, SAP, Dell en SAS, pleiten bij de Amerikaanse overheid voor wetgeving om privacy van consumenten te beschermen. De topmanagers dringen aan op een VS-brede federale aanpak die in wezen een variant van de Europese privacywet AVG zou moeten zijn.
Jeff Bezos
© Amazon
Amazon

Dit is dan niet alleen om de privacy van Amerikaanse consumenten te beschermen, maar ook om Amerikaanse bedrijven hun aanvoerdersrol op de wereldwijde markt te laten behouden.

De CEO's hebben hun handtekening gezet onder een formele brief aan het Congres waarin de noodzaak voor privacywetgeving uiteen wordt gezet. In die brief wordt ronduit gesteld dat privacywetgeving op federaal niveau nodig is om te zorgen voor "krachtige, consistente bescherming voor Amerikaanse consumenten" en om ervoor te zorgen dat "Amerikaanse bedrijven de wereldwijde, concurrerende markt blijven aanvoeren". De industrieleiders, waaronder ook een groot aantal omvangrijke ICT-leveranciers, stellen dat consumentenvertrouwen essentieel is voor hun bedrijven.

Níet 'de gebruikelijke verdachten'

"Wij zijn eraan toegewijd om consumentenprivacy te beschermen en willen dat consumenten het vertrouwen hebben dat bedrijven verantwoordelijk omgaan met hun persoonlijke informatie", zo valt te lezen in de brief van de zogeheten Business Roundtable. Qua techtitanen bevat het document als ondertekenaars de hoogste bazen van bedrijven als telecomaanbieder AT&T, dienstverlener Accenture, cloud- en e-commercebedrijf Amazon, ICT-aanbieder Dell Technologies, ICT-firma IBM, telecombedrijf Motorola Solutions, ARM-chipsgigant Qualcomm, SaaS-aanbieder Salesforce, ERP-leverancier SAP, analyticsfirma SAS Institute, investeringsbedrijf Silver Lake Partners, en dienstverlener Wipro.

De brief is vergezeld van een Framework for Consumer Privacy Legislation, die ook openlijk is gepublcieerd. In dat document wordt een gedetailleerd overzicht gegeven van privacykwesties die geadresseerd zouden moeten worden door Amerikaanse federale wetgeving op dit gebied. Bedrijven moeten daarbij verantwoordelijkheid nemen voor het vergaren, gebruiken en delen van persoonlijke informatie. En bij fouten moeten bedrijven ter verantwoording worden geroepen.

Pas op: privacy

Enkele grote IT-bedrijven die op privacygebied bepalend - in positieve of juist negatieve zin - zijn, ontbreken bij dit initiatief. Dit zijn bijvoorbeeld Facebook, Google, Apple en Microsoft. In de praktijk werken deze bedrijven elk wel aan privacy. Zo hebben Google en Apple in respectievelijk Android 10 en iOS 13 meer privacybeschermende opties doorgevoerd, waar Facebook zijn gebruiker juist voor waarschuwt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in