Management

Zakelijke software
videoconferencing

Teams zet stop op afleiding door chat

Teams krijgt weer nieuwe functie.

© Microsoft
17 februari 2021

Teams krijgt weer nieuwe functie.

Microsoft brengt opnieuw een aanpassing aan bij Teams, die gebaseerd is op wensen van gebruikers. De organisator van de online-bijeenkomst kan nu de chat aan- en uit te zetten.

Het doel is om te voorkomen dat de aandacht in het chatkanaal volledig afdrijft van de videovergadering. Het verzoek komt vooral uit de onderwijswereld, waar verveelde studenten nog al eens het chatkanaal inzetten om het over heel andere zaken te hebben dan besproken werd in het videokanaal. Het eerste verzoek om deze functionaliteit uit maart vorig jaar kwam echter van iemand die niet in het onderwijs werkzaam is, meldt ZDNet.

Het aan- en uitzetten was tot nu toe alleen mogelijk voor de beheerder van de Teams-applicatie. Die kon dan voor alle Teams-vergaderingen de chat activeren of deactiveren. De individuele organisator van een online vergadering had die mogelijkheid niet.

Daar komt nu verandering in, legt Microsoft uit in een supportdocument. Er zijn nu drie opties:

  • Chat ingeschakeld: dan kan iedereen voor, tijdens en na de vergadering de chat gebruiken
  • Chat uitgeschakeld: niemand kan van de chat gebruik maken, ook de organisator niet
  • Alleen tijdens vergadering: aanwezigen kunnen tijdens de vergadering chatten. De organisator kan wel voor en na de vergadering berichten via het chatkanaal uitsturen.

De verschillende videovergaderplatformen kruipen zo wat functionaliteit betreft steeds dichter tegen elkaar aan. Zoom bijvoorbeeld had deze mogelijkheid al langer.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
1
Reacties
Roland van Beurden 23 februari 2021 15:19

Is dit dan de aanpassing waar we allemaal op zitten te wachten? Zo'n enorme organisatie die nog steeds helemaal niets snapt van user interfaces. Het is jammer en bedroevend.

Maar laat ik dan ook melden wat bijvoorbeeld wel een verbetering kan zijn. Een onderscheid tussen een handje voor 'ik wil hierna wat zeggen' en een handje voor een interruptie scheelt veel misverstanden en overbodige gesprekstijd. En dan niet d.m.v. een extra popup schermpje zoals dat nu geïmplementeerd is waardoor je minder snel kan reageren. Vrije indeling van vensters zou voor velen een uitkomst zijn en informatie over de connectiviteit kwaliteit van een deelnemer kan erg handig zijn.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. O ja, wel eens copy paste proberen te doen van e-mail adressen in het daarvoor bestemde venster? Ja, via outlook werkt dat wel.
I rest my case.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.