Management

Procesmanagement
Te weinig budget en onrealistische doelen laten IT-projecten falen

Te weinig budget en onrealistische doelen laten IT-projecten falen

C-executives zeggen jaarlijks gemiddeld 2 IT-projecten te zien mislukken.

samenwerken © Shutterstock GaudiLab
3 mei 2021

C-executives zeggen jaarlijks gemiddeld 2 IT-projecten te zien mislukken.

Dat IT-projecten niet lukken, komt door te weinig budget en onrealistische doelen. Gemiddeld falen zo’n 2 IT-projecten per jaar. Dat zeggen C-executives van omvangrijke organisaties in Nederland in een onderzoek van Telindus. De dienstverlener vroeg 153 executives naar hun mening over IT-innovaties binnen hun organisatie.

Op de vraag hoeveel IT-projecten of migraties de respondenten hebben zien falen in de afgelopen 5 jaar, was het antwoord een gemiddelde van 9,2. Dat zijn grofweg 2 projecten per jaar. Bijna 30% zegt dat te weinig budget daarvoor de reden is. Daarnaast noemt 26% onrealistische doelen als oorzaak, en 24% geeft communicatie als reden aan voor het falen van IT-projecten. Een forse 60% van de respondenten zegt overigens dat hun projecten binnen budget en deadline worden afgerond.

Plannen in de la

Het onderzoek van Teldindus gaat vooral in op hoe innovatie te organiseren in een bedrijf. Driekwart van de respondenten vindt dat innovatie de aandacht krijgt die het verdient in de organisatie. Toch zegt 46% dat strategische businessplannen vrijwel altijd in de lade blijven liggen. De oorzaak ligt dan bij het uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden, zegt 46%. Die verhinderen dat mensen zich kunnen focussen op de business van morgen. Overigens is 41% het niet met die stelling eens.

De dagelijkse business zit vooral in het uitvoerend bezig zijn, waardoor adviezen over nieuwe technologieën uit blijven. Bijna de helft van de respondenten vindt dat de IT-afdeling vooral uitvoerend bezig is. 44% zegt dat IT ‘ons afremt in plaats van in beweging brengt’. En iets meer dan de helft (52%) vindt dat de IT-afdeling niet goed is geïntegreerd met de rest van het bedrijf. Dat staat overigens de klantervaring niet in de weg, vinden de respondenten; 73% vindt dat de customer experience bij hun bedrijf erg goed is.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
1
Reacties
Aart van Dijk 03 mei 2021 12:57

Voor geinteresseerden: Zie ook mijn proefschrift: Success and Failure Factors in ICT Projects: A Dutch Perspective, School of Engineering and Information Sciences, Middlesex University London, 1 May 2009, 519 pages

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.